<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Medarbeidersamtalen: Elsket og hatet

Berit Bjerknes gir sine beste tips for en vellykket medarbeidersamtale for begge parter.

Publisert 13. jan. 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 610 ord
lead
Berit Bjerknes - Foto - CatalystOne Solutions AS
Berit Bjerknes - Foto - CatalystOne Solutions AS

Få temaer innen ledelse har skapt så stor debatt i 2013 som karakterer og hva som stimulerer til prestasjoner og engasjement. Men, mens det snakkes om epler, pærer og bananer på inn- og utpust kan det forvirre mer enn det oppklarer.Uavhengig av nevnte fruktfat, kan vi i enes om en eneste ting! At leder og medarbeider jevnlig skal ha en uforstyrrende og konstruktiv samtale - er noe vi må ha, vil ha og skal ha. Vi vil ha diskusjonen, veiledningen og en ærlig tilbakemelding selv om det unntaksvis kan bety at leder og medarbeider ender opp med å være uenige om innsatsen.Hva om vi ikke tok oss tid til å avklare forventningene? Hva om medarbeider mener å ha gjort en god jobb og lederen ikke - eller omvendt? Medarbeider føler seg utilstrekkelig, mens lederen mener innsatsen er god nok. Greit å vite!(Samtalen som konsept er så viktig at jeg gjerne skulle ha innført den i privatlivet. Når hadde du sist et ærlig, konstruktivt tilbakeblikk med din kjære? Kanskje mange av oss hadde ungått å gå i skilsmisse- eller «ektefella» da.)Spørsmålet er ikke om vi skal ha medarbeidersamtale, men heller utfordre dens hensikt, form, innhold og hyppighet. Selv snakker jeg med min leder flere ganger i uken om vær, vind, bekymringer, ideer, situasjoner og tiltak. Noen ganger i året snakker vi om meg og mitt, prestasjoner og utvikling. En gang i året har vi vareopptelling og legger mål og planer fremover. Da justerer vi jobbeskrivelsen, diskuterer hva som fungerte i forrige periode, læringen og ambisjoner fremover.Den varme poteten er karakterer eller vurderinger. Et tall og et nummer i pannen! Personlig ønsker jeg å avvikle karakterer på de voksne, de ansvarlige og de velfungerende. Selv blir jeg ikke motivert av karakterer verken de gode, middels eller dårlige - men forstår at alternavet kan være vanskelig. Hvorfor?Fordi vi krever at våre ledere skal være tydelig og rettferdige. Beslutninger om forfremmelse, karriere, lønn, bonus og deltagelse i talentprogram må kunne forklares og begrunnes til medarbeideren og andre. Dette er selvsagt også mulig uten karakterer, men dette stiller svært store krav til leder. I tillegg må det være en aksept i organisasjon og en kultur der en enkelt leders subjektiv synsing respekteres. Noen organisasjoner har velutviklede ledelsesprosesser og ledere, men skal vi tro undersøkelsene så er disse i mindretall.Og - mens det diskuteres videre i akademia og ellers - står medarbeidersamtalen, med eller uten karakterer, for døren akkurat i disse dager for tusenvis mennesker i norsk arbeidsliv.I januar og februar gjør vi opp opp status, ser bakover og fremover og går forhåpentligvis styrket og engasjert ut av medarbeidersamtalen for å skape resultater for oss selv, organisasjonen, for konge og fedreland!Tips til leder!- Inviter og informer medarbeider om samtalens hensikt, innhold og forventninger.- Forbered deg grundig og be medarbeider om å gjøre det samme.- Sett av god tid, sitt uforstyrret, slå av mobiltelefonen og lytt.- Vær spesifikk i dine tilbakemeldinger på leveranser og atferd. Gi eksempler.- Skjemaet fra HR er et hjelpemiddel for å skape systematikk og struktur i samtalen- Legg mål og utviklingsplaner fremover og oppdater jobbeskrivelsen- Avtal oppfølging og legg opp til hyppige statusmøter under åretTips til medarbeider! - Se frem til samtalen - dette handler om deg. Dette er din gyldne anledning til å få tilbakemeldinger.- Du er i fokus og da er det naturlig å vise interesse og ta ansvar.- Forbered deg og del gjerne dine forberedelser med leder før samtalen for å sikre best mulig kvalitet.- Diskuter og planlegg hva du skal levere og behov for kompetanse i året som kommer.- Vær konstruktiv og fortell leder hva du trenger for å prestere optimalt.Berit Bjerknes - Director, CatalystOne Solutions ASFØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK