<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slik gir du negative tilbakemeldinger

Det handler ikke om å pynte på det, ifølge ekspert.

Publisert 26. mars 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 266 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Ærlig kritikk er viktig, dersom ledelsen vil utvikle bedriften og løse problemer som dukker opp, mener konsulent Maj Berre, ifølge jobfinder.dk.Berre, som veileder danske virksomheter innen trivsel, mener mange er redde for å bli oppfattet som sytete, og for å bli forbigått karrieremessig, dersom de er ærlige i sine tilbakemeldinger overfor sjefen.Les også: Tre årsaker til at ærlighet er tabuKonstruktiv kritikkBerre mener ledelsen må skape en grobunn for en kultur, hvor det er rom for ærlighet.- Ikke kun for den enkeltes skyld, men for bedriftens skyld. Det krever at alle er villige til å lytte, slik at kritikken kan brukes konstruktivt.Har du noe du gjerne vil ta opp i negativ retning, så tenk også over formålet og motivet med å være ærlig.- Er det for din egen skyld, for en annens skyld, eller for helhetens skyld? Hva skal mottageren bruke kritikken til? Er det kun for å lette på trykket, skal du finne noen andre utenfor jobb å snakke med, råder veilederen, ifølge nettstedet.Hold fokus på saken Skal du gi konstruktiv kritikk, er det viktig å holde følelsene utenfor, og fokusere på argumentene. Det handler ikke om hva du syntes, men hva som er viktig i forhold til saken.- Men det handler heller ikke om å pakke skiten inn i gullpapir, men å uttrykke seg på en direkte og respektful måte. Slik kan mottageren benytte seg av budskapet, påpeker Berre.- Noen ganger hender det at vi går litt hardt ut, fordi vi har fokus på å si det som skal sies, uten at vi tenker på hvordan vi formulerer oss, avslutter Berre til nettstedet.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK