En analyse som medieforsker Arne Krumsvik har utført på oppdrag av Mediebedriftenes Landsforening/Avis i skolen skal legges fram på UNG-konferansen torsdag. Der vil det gå fram at norske medier har få saker om ungdom mellom 15 og 19 år og at ungdom selv kommer enda sjeldnere til orde.– Når man følger den daglige nyhetsdekningen systematisk med blikket til en ungdom, framstår den som oppsiktsvekkende irrelevant, sier Krumsvik.Det er sjelden saker om ungdom får hovedoppslag i mediene, de må nøye seg med notiser og sidetopper. Og overraskende nok viste det seg at det var langt mindre stoff om ungdom i nettavisene enn i de tradisjonelle papiravisene.– Norske medier satser på nett for å nå ungdommen, men ser ut til å ha glemt at noe også må gjøres med innholdet på nettutgavene, sier Krumsvik.Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 26 prosent av unge i alderen 16-24 år leser papiravis, men det tilsvarende tallet for nyheter på nett er hele 64 prosent. (©NTB)