<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Forsker: Snille og "myke" ledere oppnår mer

Det er helt feil at de harde og kritiske sjefene får mer produktive ansatte, mener forsker.

    Publisert 1. des. 2014 kl. 13.43
    Oppdatert 1. des. 2014 klokken 13.52
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 213 ord

    I følge klassisk ledelsesteori er det viktig at sjefen er fast og tydelig, og holder en distanse til medarbeiderne. Ellers mister man respekt og autoritet. En slik sjef kalles myk, og mye sjefer får slappe ansatte?Tvert i mot, skriver Emma Seppälä, doktor i psykologi ved Stanford University. Hun har studert den moderne organisasjonsforskningen og konkluderer med at trivelige og godt likte sjefer vinner i lengden, skriver ingeniörskarriär.se.Studier hun referer til viser at gode sjefer får gode medarbeidere som hjelper hverandre og er lojale mot bedriften.  De blir også mer produktive, både i gruppe og på egen hånd.Seppälä tror dette henger sammen med at en slik type bedriftskultur skaper trygghet. Det gir igjen mindre stress, slik at folk blir gladere. Dette fører til at de ansatte holder seg friske, hvilket er lønnsomt for bedriften.- Harde sjefer tror ofte at produktiviteten hos de ansatte øker om man drar folk etter ørene. Men det som øker da er stresset, og forskning viser at høye stressnivå fører til kostnader for både arbeidsgivere og ansatte, skriver Seppälä på Harvard Business Review.Akkurat hva det innebærer å være en trivelig sjef er det vanskelig å definerer, skriver hun. Men det handler om å være omtenksom og utstråle varme. Hun vil dermed slå et slag for å oppvurdere vennlighet på jobben.