<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Selger? Dette øker kundens tillit til deg

Dersom du ønsker at kunden skal stole på deg - eller kjøpe flere varer - bør du omgi dem med duften av lavendel, viser forskning.

Publisert 16. jan. 2015
Oppdatert 16. jan. 2015
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Mann - Foto - Scanpix
Mann - Foto - Scanpix

Folks tillit til andre øker ved duften av lavendel, viser en ny undersøkelse fra psykologene Roberta Sellaro og Lorenza Colzato som holder til ved det hollandske Universitet i Leiden, skriver Voksnekvinder.dk.Sellaro og hennes kolleger er de første forskerne som har undersøkt om den beroligende duften av lavendel har en positiv effekt på gjensidig tillit. Aromaterapeuter har jo lenge visst at aromatiske forbindelser kan endre ens humør.- Gjensidig tillit er det sosiale limet i et samfunn, sier Sellaro.Deres resultater viser at dufter påvirker mennesker, og at det kan ha alvorlige konsekvenser for en lang rekke situasjoner der tillit er en viktig faktor.- Dufen av lavendel kan hjelpe en selger til lettere å etablere tillit i forbindelse med salget av en bil, eller i et supermarked kan det få forbrukerne til å bruke flere penger. Duften av lavendel kan også være nyttige i sportspsykologi, der man kan øke tilliten og bygge opp lagånd, for eksempel i fotball og volleyball, sier Sellaro.