<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kampanje for trygge nettsider for barn

Nesten alle barn og unge henter kunnskap og underholdning på internett hver uke. Nå skal de utfordre innholdsleverandører direkte på hva som gjøres for å sikre en trygg netthverdag.

Publisert 9. feb. 2015
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 138 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Tirsdag 10. februar markeres Safer Internet Day (SID 2015). Årets tema er et tryggere og bedre internett for barn og unge.– Tidligere har vi sett mange medieoppslag med utgangspunkt i voksnes bekymring og engstelse for hva barna eksponeres for på nettet. Det nye i denne kampanjen er at barna selv blir spurt hva som skal til for at de skal oppfatte internett som trygt. De får også sjansen til å si sin mening til de som lager innholdet, sier prosjektleder Barbro Hardersen i Medietilsynet Trygg bruk til NTB.Kampanjen heter Bradigital-stafetten og er et samarbeid mellom Medietilsynet Trygg bruk, Barneombudet og IKT-Norge. Hver tredje uke vil de plukke ut en aktør som skal forklare hvordan de sikrer en trygg netthverdag for unge. Første ut er bildedelingstjenesten Kuddle, som ble lansert i fjor som Instagram for barn og unge tenåringer.