- United Bloggers selger inn annonsørene til meg. Så sier jeg ja eller nei, bare ut fra hva jeg ønsker å blogge om. Jeg har mange unge lesere og ønsker ikke å reklamere for noe jeg personlig mener ikke er egnet for dem. Jeg ønsker først og fremst å være et sunt forbilde, sier Lene Orvik til Dagbladet om hvordan hun forholder seg til sponsede innlegg.De fleste store bloggere i Norge er tilknyttet bloggplattformer, slikk Orvik er tilknyttet United Bloggers. Det er disse selskapene som i stor grad forvalter annonseforespørslene. I tillegg samarbeider mange bloggere med Adlink, et selskap som driver med annonsering for bloggere og nisjenettsteder, skriver avisen.På nettet oppgir AdLink at de mest populære bloggerne kan ta 80.000 kroner for et blogginnlegg, mens prisen for en enkel Instagram-post går opp mot 30.000 kroner.Salgssjef i Uited Bloggers, Lars Bruto, opplyser til avisen at deres bloggere får fra 5000 til 50.000 kroner for et sponset blogginnlegg.- Bloggerne blir stadig mer betydningsfulle markedsaktører for kommersielle produkter, og jeg tror vi vil se mye mer av dette framover, sier høyskolelektor ved instituttet for markedsføring på BI og ekspert på sosiale medier Cecilie Staude til Dagbladet.