– Det er et paradoks, erkjenner generalsekretær Lasse Heimdal i Norsk Friluftsliv, som favner 15 friluftslivsorganisasjoner med til sammen over 760.000 medlemmer.– På den ene siden ønsker vi at flest mulig benytter seg av friluftslivet og allemannsretten, men det må være bærekraftig. Vi vet rett og slett for lite om turismens belastning på naturen på Nordkapp-platået og i Hornvika, sier han.I forbindelse med Nordkapp kommunes rullering av arealplanen ber Norsk Friluftsliv om oppdaterte vernebestemmelser og en forvaltningsplan for området.Bedre vernNordkapp-fjellet har vært fredet siden 1929 – men det bærer området lite preg av, mener Heimdal. Han mener det ikke er snakk om et reelt vern.– Vi oppfordrer Fylkesmannen i Finnmark til å ta et initiativ for å sikre at naturmangfoldsloven og annet aktuelt lovverk blir ivaretatt, og at viktige naturverdier sikres for våre etterkommere, sier han.Erosjon og slitasje etter ferdsel, utbygging og scooterkjøring på vinterstid er noe av det som bekymrer friluftslivets organisasjoner.– Også på Nordkapp bør det være mulig å kombinere bevaring at natur for våre etterkommere med turistaktiviteter. Bedre informasjon til turister om områdets sårbarhet, er også bidra til å øke attraktiviteten ved området, mener HeimdalFor dyrtFriluftslivets organisasjoner mener næringsinteressene i altfor stor grad har fått diktere utviklingen av Nordkapp som turistmål. Konkret er det strid om bommen som er satt opp på E39 og avgiften som kreves for parkering.– 165 kroner for å komme inn på området og parkere på en grusplass er landeveisrøveri. Vi stiller også spørsmål ved retten private aktører har til å sette opp en bom på en europavei, sier Heimdal.Han mener kommunen bør opprette egne parkeringsplasser for dem som ønsker å benytte Nordkapp-området for friluftsliv, uten å besøke opplevelsessenteret. Organisasjonene ber også om bedre tilrettelegging av Knivskjellodden. I fuktig vær er stien krevende, glatt og lite tilgjengelig, poengteres det.