Forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea advarer mot hyppige handleturer og mener at null planlegging og lokketilbud betyr mer matavfall og penger ut av vinduet. VET IKKE HVOR PENGENE GÅR: Vi er elendige til å budsjettere matinnkjøpene våre. Vi bruker i gjennomsnitt 11 prosent av hele husholdningsbudsjettet vårt på mat. Likevel er det nesten en tredjedel av oss som ikke vet hvor mye penger vi legger igjen i dagligvarebutikkene. Det viser en undersøkelse fra Ipsos MMI gjort i 2015. I tillegg kjøper 28 prosent av oss mer enn vi hadde bestemt oss for når vi handler mat.MYE TID I BUTIKK: Et flertall av oss bruker også mye tid på matinnkjøp. En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at hele 75 prosent av oss handler matvarer flere ganger i uken, og færre en én femtedel legger turen innom dagligvarebutikken bare én dag per uke.Jo oftere vi er i butikken, jo større er også sjansen for at vi bruker mer penger på å kjøpe ting vi ikke trenger, påpeker Elin Reitan, forbrukerøkonom hos Nordea.Ofte er vi sultne, trøtte og har kanskje barn med på slep når vi handler. Når vi i tillegg ikke har en plan, blir resultatet også ofte at vi ender opp med å kaste mer mat. Det er penger rett i søpla, sier Reitan. En undersøkelse fra YouGov viser at nesten dobbelt så mange handlet mat på nettet i 2016 som i 2015, og at nesten 4 av 10 sier de kommer til å handle oftere på nettet i år. DYRT Å IMPROVISERE: Dårlig planlegging betyr dyr hverdagsmat. I en hektisk hverdag kan det være vanskelig å forberede nøyaktig hva du behøver av ingredienser til familiemiddager gjennom en hel uke. Det gjør det vanskelig å redusere mengden mat vi kaster fordi den går ut på dato. Først nå begynner folk å få øynene opp for hva det egentlig koster å kjøpe middagsingredienser i butikken, tror Kjetil Graver. Han er daglig leder i Norges største matkasseleverandør, Godtlevert.ENKELT REGNESTYKKE: Godtlevert leverer i dag ingredienser til middager til rundt 30 000 husstander hver uke. Enkelte mener matkasser blir dyrere i lengden enn å handle selv. Kjetil Graver mener regnestykket er enkelt. Hans kunder slipper stressende butikkbesøk med bensin- og parkeringsutgifter, og unngår å bruke penger på ting de kommer til å kaste, sier han.