<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vellykket jomfrutur for Boeings nye langdistansefly

Boeing utsatte to ganger den første testen av flyprodusentens nye langdistansefly på grunn av dårlig vær. Lørdag ble en vellykket flyging av 777X gjennomført.

Publisert 26. jan. 2020
Oppdatert 26. jan. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 195 ord
Article lead
lead
I LUFTEN: Boeing gjennomførte lørdag sin første test av langdistanseflyet 777X. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix
I LUFTEN: Boeing gjennomførte lørdag sin første test av langdistanseflyet 777X. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix

Flyet tok av fra en regnvåt rullebane like før klokken 10.00 lokal tid i Everett i Washington på nordvestkysten av USA.

Regn og sterk vind gjorde at den første flygningen av 777X ble utsatt både torsdag og fredag.

Flyet skulle etter planen være i luften i midten av 2019, men ble utsatt på grunn av problemer med den nye motoren, vingene og programvaren.

Lørdagens test er den første i en rekke tester av langdistanseflyet. Resultatet av testflygningene avgjør hvor raskt Boeing kan søke amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) om godkjenning.

Boeing sliter fremdeles med å rette feilen på den ulykkesrammede flytypen 737 Max, og det nye flyet 777X skal konkurrere mot langdistanseflyet A350 produsert av Airbus.

Store flyselskaper som Emirates, Lufthansa, Cathay Pacific, Singapore Airlines og Qatar Airways har bestilt om lag 340 777X. Den første leveransen av flyet, som kan ta opp mot 426 passasjerer, er ikke ventet før starten av neste år.

Den opprinnelige planen var at de første flyene skulle være klare tidlig i år, men det ble oppdaget store problemer i en rekke trykktester i september.

777X-flyet har en rekkevidde på mellom 13.500 og 16.200 kilometer avhengig av oppsett og antall passasjerer, og det skal ifølge Boeing være ekstremt drivstoffgjerrig.

(©NTB)