<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Staten vil ikke gi støtte til Braathen, eller mer til Norwegian

Verken Norwegian eller Erik G. Braathens nysatsing får innvilget ekstra støtte fra staten. Men støtteordningene til bransjen generelt trappes opp.

Publisert 9. nov. 2020 kl. 07.39
Oppdatert 9. nov. 2020 klokken 08.25
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 433 ord
Foto: Iván Kverme

Både Norwegian   og selskapet til Erik G. Braathen har bedt staten om finansiell støtte utover de allerede etablerte støtteordningene til bransjen. Det er nå besluttet at staten ikke skal bidra med særskilt finansiell støtte til disse selskapene, melder Regjeringen.

Siden nedstengingen i mars har det blitt gitt ekstraordinære bidrag til luftfarten på 13 milliarder kroner.

«I tillegg til dette har Norwegian Air Shuttle ASA bedt staten om flere milliarder i støtte, mens Erik G. Braathen har bedt om statlig støtte som del av finansieringen av et nytt norsk flyselskap som Braathen og et miljø rundt han arbeider med å bygge opp», heter det i meldingen.

Tilstrekkelig

Næringsminister Iselin Nybø mener statens hovedhensyn om et tilstrekkelig tilbud og en sunn konkurranse i luftfarten også fremover vil bli ivaretatt i det norske luftfartsmarkedet.

– Norwegian har bedt om økonomisk støtte i milliardklassen, og regjeringen har vurdert at det i denne situasjonen ikke er en forsvarlig bruk av fellesskapets midler. Slik støtte vil også kunne være konkurransevridende. Aktørene i norsk luftfart kan også trekke på mange av de andre generelle ordningene vi har lagt fram, sier næringsministeren i en kommentar.

Norwegian skriver mandag morgen i en børsmelding at regjeringens beslutning setter dem i «en utfordrende situasjon».

Flyselskapet skriver videre at de for øyeblikket vurderer effekten av den nåværende situasjonen med sikte på å ivareta alle interesser, og at Norwegian-sjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen vil avholde en pressekonferanse mandag kl. 10.30.

– At regjeringen nå har besluttet å ikke gi Norwegian ytterligere likviditetsstøtte, er svært skuffende og oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian som har kjempet for selskapet og i en tid hvor våre konkurrenter mottar tosifrede milliardbeløp fra sine lands myndigheter, sier Norwegian-sjef Jacob Schram i en kommentar.

Nye tiltak

Næringsdepartementet har imidlertid besluttet å utvide og forsterke tiltakene for luftfarten, og vil ifølge en melding snarlig foreslå å øke bevilgningene til kjøp av flyruter.

– Vi vil forlenge muligheten til å kjøpe ruter, og dermed sørge for å opprettholde et tilstrekkelig flytilbud for de reisende fram til markedene normaliserer seg. Dette er regjeringens hovedmål på kort sikt, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en kommentar.

I tillegg vil regjeringen legge frem et forslag om å forlenge løpetiden og trekkperioden på lån under garantiordningen for luftfarten. Dette vil åpne for at eventuelle udisponerte midler kan gjøres tilgjengelig utover våren.

– Nå som vi vet at krisen har blitt mer langvarig enn vi antok da ordningen ble opprettet, synes vi det er rimelig å gi flyselskapene bedre tid til å komme seg over kneika før de må betale tilbake lånene. Forlenget løpetid vil bidra til å lette det økonomiske presset på selskapene, sier næringsminister Iselin Nybø.