Norwegian har vært igjennom en berg-og-dalbane siden pandemien traff med full styrke i mars i fjor. Omstrukturering, rettsinstanser og emisjoner har blitt en vane for aksjonærene, samtidig som aksjekursen har stupt 87 prosent det siste året.
Onsdag kunne imidlertidig selskapet heise flagget til topps utenfor hovedkontoret på Fornebu etter å ha hentet inn seks milliarder kroner i fersk kapital. Norwegian har med det forlatt konkursbeskyttelsen.
I løpet av det kaotiske siste året har det vært store omveltninger i norsk luftfart. Mens Norwegian og SAS har slitt, så har nye aktører som ungarske Wizz Air og nystartede Flyr sett sitt snitt til å kapre norske passasjerer. Sistnevnte skal begynne å selge billetter i løpet av måneden og etter planen ha første fly på vingene 30. juni.
Med flere nye aktører og et Norwegian som fortsatt vil ha en gjeld på 16-18 milliarder kroner, ned fra tidligere anslått 16 og 20 milliarder, så blir det tøft fremover, mener Trygve Hegnar.
«Flåten er mye mindre, antall ruter er færre og konkurransen er tøffere. Det er noe som skjer, så dette blir et blodbad. Med de få flyene og de få rutene de har så er det ikke verdt 20 milliarder kroner», sier Trygve Hegnar i gårsdagens økonominyheter.
Se hele sendingen under: