<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Folketrygdfondet: Dumpet en fjerdedel av Norwegian-aksjene etter bonusbråk

Folketrygdfondet har rast mot bonusutbetalingene i Norwegian. I samme periode har fondet dumpet en drøy fjerdedel av sine Norwegian-aksjer, og nærmer seg flaggegrensen. Og hvem kjøper? Småsparerne.

Publisert 2. juli 2021 kl. 20.54
Oppdatert 5. juli 2021 klokken 07.42
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 917 ord
TAUS OM NAS: Adm. direktør Kjetil Houg i Folketrygdfondet ønsker ikke å kommentere om fondet har solgt seg ned i Norwegian etter bonusbråket. Foto: CF Wesenberg, Kolonihaven

 

Under Norwegians storstilte redningsoperasjon i mai stilte Folketrygdfondet opp som hjørnestensinvestor sammen med blant andre John Fredriksen og Sundt-familien.

Folketrygdfondet investerte 300 millioner kroner i emisjonen, hvor de fikk kjøpe aksjer for 6,26 kroner pr. aksje. Det resulterte i at fondet satt igjen med en eierandel på 6,9 prosent av flyselskapet.

Norwegian har i det siste vært i hardt vært grunnet bonusutbetalinger på 30 millioner kroner til ledelsen, hvor selv den nylig sparkede konsernsjefen Jacob Schram fikk med seg 11 millioner kroner av potten. Dette har Folketrygdfondet vært svært negativ til:

– Vi forventer at samlet omfang av lønn og godtgjørelse ikke skal innebære en urimelig overføring av verdier fra aksjonærer til ledende personer. Vi stemte imot lederlønnsordningen på generalforsamlingen. Da styret fravek den vedtatte lederlønnsordningen, burde de etter vårt syn ha informert om dette overfor aksjonærene på et tidlig tidspunkt, skriver kommunikasjonssjef Monika Burvald i Folketrygdfondet til Finansavisen.

Selv om verdien på «trygdas» aksjer var på det meste doblet kort tid etter emisjonen, til 600 millioner kroner, har nå har forvalteren tatt grep, i det som kan ligne en markering mot utbetalingene.

For etter bonusbråket har nemlig Folketrygdfondet tilsynelatende dumpet 12,1 millioner aksjer, til en verdi mellom 140 og 150 millioner kroner, og eierandelen ligger nå rett over flaggegrensen på 5 prosent.

Vil ikke kommentere evt. salg

Norwegian-posisjonen for Folketrygdfondet har blitt mindre og mindre de siste ukene, og salget ser ut til å ha begynt i slutten av juni, i samme periode som bonusene ble kjent.

– Vi mener at omfanget av kompensasjonen som styret har gitt tidligere CEO er urimelig. Vi har avtalt et møte med selskapet over sommeren der vi blant annet vil ta opp selskapets lederlønnsordninger, skriver Folketrygdfondet videre.

BEGGE FIKK: Både Jacob Schram, som nylig fikk sparken i Norweigian, og den nye konsernsjefen Geir Karlsen, fikk 11 millioner kroner hver av det foregående styret i «retention bonus». Foto: STAFF

Dagens registrerte eierandel på 5,08 prosent er nå verdsatt til snaue 410 millioner kroner, 110 millioner mer enn innsatsen i emisjonen.

Dersom 12,1 millioner aksjer i tillegg er solgt kan forvalteren ha realisert en rask gevinst på mer enn 140 millioner, fra en posisjon som hjørnesten.

Den eneste som kan ha lånt store mengder aksjer er hedgefondet Voleon Capital, som sitter med en shortposisjon på drøye 4,3 millioner aksjer. Disse aksjene kan ha Voleon ha lånt av Folketrygdfondet, men dette ønsker ikke Burvald å svare på.

Hun ønsker heller ikke å svare om fondet har solgt aksjene, og heller ikke grunnen, dersom aksjene er solgt:

– Av forvaltningsmessige årsaker kan vi ikke kommentere endringer i våre beholdninger, skriver hun.

– Våre kunder hamstrer Norwegian-aksjer

Støy rundt bonusutbetalinger til toppledelsen i Norwegian har ikke gått upåaktet hen i det politiske miljø, ei heller for selskapets fagforeninger og dagens storaksjonærer.

Men småsparere gir blaffen i at Schram og Karlsen fikk en bonus på 11 millioner kroner.

– Våre kunder hamstrer Norwegian-aksjer, sier Mads Johannesen i Nordnet, og fortsetter:

GIR BLAFFEN I BONUSER: Kundene til investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet eier rundt 15 prosent av Norwegian. Foto: Ivan Kverme

– Jeg fikk nesten sjokk, for våre kunder har omsatt Norwegian-aksjen for 554 millioner i juni. Nettokjøpet er på 58 millioner kroner, som igjen betyr at våre nordiske kunder eier rundt seks prosent av Norwegian, sier Mads Johannesen i Nordnet.

Under emisjonen i mai fikk småsparene kun delta med knapper og glansbilder, i en emisjon på 400 millioner kroner. Småsparerne måtte godta at verdiene ble pulverisert og skyllet ut med badevannet. Men interessen for Norwegian-aksjen har likevel økt kraftig hos Nordnet.

– Før emisjonen var det 65.000 nordiske kunder i Norwegian.

– Nå er det nærmere 80.000, fortsetter Johannesen.

Legger man til klientkontoene i tyske Clearstrem, svenske Avanza, danske Saxo Bank og Nordnet kontrollerer disse plattformene nærmere 15 prosent av eierskapet i Norwegian.

Det er kun John Fredriksen og Sundt-søsknene som eier mer, med snaue 19 og 17,4 prosents eierandel.

Ble aldri folkeaksjer

Med planer om å få opp mot 50 fly i luften er Norwegian størst blant de «norske» flyselskapene. Flyr hadde på sin side første flyvning til Tromsø tidligere denne uken, og har et mål om å ha rundt 30 fly i luften over noen år.

Forvalterne Robert Næss i Nordea og Jan Petter Sissener i Sissener Canopus stilte opp med 30 millioner kroner hver i Flyr-emisjon i februar, da det hentet 600 millioner kroner. Begge trodde da at Flyr kunne bli en folkeaksje.

AIRBORNE: Samferdselsminister Knut Arild Hareide åpnet Flyrs første flight til Tromsø onsdag 30. juni. Foto: NTB

– Det er 11.171 Nordnet-kunder som eier snaue fem prosent av Flyr, sier Johannesen, som konstaterer at Flyr til nå ikke har blitt like folkekjær som NAS.

Og etter at Norwegian la ned sin langdistansesatsing tok Bjørn Tore Larsen kontakt med blant andre Bjørn Kjos, som etablert Norse Atlantic Airways i mars.

– Norse har ikke vært like hot, men våre kunder eier likevel 4,2 prosent av selskapet, sier Johannesen.

Norse har planer om å benytte opp mot 12 Dreamlinere i første omgang, og vil i prinsippet ikke konkurrere mot Norwegian og Flyr.

DESEMBER: Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen planlegger å sende sin første Dreamliner til USA i desember. Foto: Norse Atlantic

Selv om Norse Atlanticer et rendyrket lavkostselskap vil det møte SAS på enkelte strekninger.

– Interessen for SAS er liten i Norge, men veldig stor i Sverige, sier han.

Nordnet har drøye 57.000 SAS-aksjonærer i Norden som igjen representerer aksjer for snaue 7,5 prosent av aksjekapitalen i SAS.