<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fyller opp med Dreamlinere

Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen fyller opp flåten med seks nye Dreamlinere, som alle hentes fra Norwegians tidligere storkreditor, leasinggiganten BOC Aviation.

Publisert 2. aug. 2021
Oppdatert 2. aug. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 257 ord
FÅR NYE KLÆR: Den 10. august skal Norse Atlantic kunngjøre hvordan flyene skal se ut. Totalt vil Norse råde over 15 fly mot slutten av året. Foto: Iván Kverme

 

BOC Aviation var en av Norwegians største kreditorer, etter å ha leaset ut en rekke Dreamlinere til flyselskapet. 

Storsatsingen mot langdistansefly ble startet for drøye ti år siden av daværende Norwegian-sjef Bjørn Kjos, men ble lagt ned av tidligere konsernsjef Jacob Schram tidligere i år.

Etter at den flyfrelste shippingmannen Bjørn Tore Larsen, med hjelp fra Bjørn Kjos, blåste liv i langdistansesatsingen gjennom Norse Atlantic i mars, er den kinesiske leasinggiganten BOC Aviation nå også blitt en viktig bidragsyter for Norse Atlantic.

– Vi er glade for å utvide vårt leasingforhold til BOC Aviation når flåteveksten forsetter, sier Larsen i en melding.

Får 15 fly

Norse Atlantic Airways har signert en leasingavtale for seks Boeing 787-9 Dreamlinere, som etter alle solemerker har gått i trafikk for Norwegian tidligere.

Leiekontrakten er til det selskapet omtaler som «attraktive priser og salgsbetingelser», med en varighet på cirka 16 år pr. fly.

UTVIDER FLÅTEN: Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen. Foto: Iván Kverme

Det er forventet at selskapet vil motta flyene i desember i år. Da vil selskapets flåte bli økt til å omfatte 15 Dreamlinere.

– Vi gleder oss veldig til å ønske kunder velkommen, på begge sider av Atlanterhavet, ombord på disse toppmoderne flyene, så snart etterspørselen etter transatlantiske reiser gjenopptas, fortsetter Larsen.

Konsernsjef Robert Martin i BOC Aviation virker også svært fornøyd med å finne en arvtager til flyene, og ser frem til å «betjene det interkontinentale lavkostmarkedet» med drivstoffeffektive Dreamlinere.

– Vi er glade for å ønske Norse velkommen som kunde, siden vi støtter selskapets planer, sier Martin.