<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tre muligheter for dem som rammes av flystreik

Passasjerer som rammes av flystreik, skal få pengene igjen eller ny reise. Forbrukerrådets flykalkulator beregner hva du har krav på av erstatning.

    Publisert 20. juni 2022 kl. 15.00
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 200 ord
    Gardermoen 20220408. Et fly fra SAS tar av fra Oslo lufthavn Gardermoen. Foto: Javad Parsa / NTB Javad Parsa

    – Dersom det ser ut til at din flyging står i fare for å rammes av streiken, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Da har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt, forteller juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

    Det er ikke reiseforsikringen som dekker tap på grunn av streik, men selskapene selv.

    – Det er avgjort av EU-domstolen at streik blant flyselskapets egne ansatte ikke er en omstendighet som fritar flyselskapet for erstatningsansvar. Men dersom ansatte på flyplassen eller andre leverandører streiker, så kan det være noe annet, sier Iversen.

    Flyteknikerne som er tatt ut i streik, er ansatt i ulike flyselskap. Hvis flyet blir innstilt eller forsinket i mer enn fem timer på grunn av streiken, har du tre valg:

    Ombooking snarets mulig, ombooking til et senere tidspunkt eller pengene tilbake for reisen.

    I tillegg har du ifølge Forbrukerrådet krav på en økonomisk erstatning.

    – Hvor mye du har krav på, varierer på bakgrunn av standardiserte satser. Det høres kanskje litt komplisert ut, men vi i Forbrukerrådet har laget en flykalkulator som enkelt regner ut hva du har krav på og loser deg gjennom prosessen med å søke om refusjon, sier Iversen.

    (NTB)