<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flyutleierne tåler en SAS-konkurs

En eventuell SAS-konkurs vil ikke få alvorlige konsekvenser for flyutleierne, ifølge DBRS Morningstar.

Publisert 12. juli 2022
Oppdatert 12. juli 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
LITE EKSPONERT: Flyutleierne til SAS kan takle en eventuell SAS-konkurs. Foto: NTB
LITE EKSPONERT: Flyutleierne til SAS kan takle en eventuell SAS-konkurs. Foto: NTB

Det kriserammede flyselskapet SAS har søkt om konkursbeskyttelse i USA gjennom en såkalt chapter 11-prosess, etter at pilotene i SAS besluttet å innlede streik.

SAS har de siste årene vært avhengig av leasing for å bygge opp flåten på 151 fly. Flyutleierne kommer imidlertid til å takle en eventuell SAS-konkurs, skriver kredittvurderingsselskapet DBRS Morningstar i en rapport.

Rapporten viser at SAS leier mer enn 75 prosent av flåten sin fra 29 ulike utleiere. En restrukturering kan føre til mindre flybehov fra enkelte utleiere, noe som vil påvirke utleiers kontantstrøm negativt, men de fleste utleiernes eksponeringen mot SAS er ikke vesentlig i forhold til deres respektive flåter. Følgelig forventes det ikke at en eventuell SAS-konkurs vil ha noen vesentlig innvirkning på utleierne.

Bekymret for vinteren

Den kommende vintersesongen kan imidlertid føre til at flere flyselskaper går konkurs, dersom drivstoff og ansattkostnader forblir høye og dollaren holder seg sterk, ifølge DBRS Morningstar.

«Men vi ser på utleiere av fly som generelt godt posisjonert til å absorbere kostnader forbundet med et normalt nivå av konkurser gitt at utleiers forhåndsnedskrivninger og skatteinntekter har styrket seg de siste kvartalene», sier David Laterza, Senior Vice President.