Under det årlige Farnborough flyseminaret er kampen for bestillinger knallhard blant produsentene. Men der hvor Boeing og Airbus har hatt noen labre og pandemipreget år, har privatflyprodusentene hatt rekordaktivitet.
– Vi har sett en svært robust og betydelig aktivitet for de siste 18 månedene som fortsetter inn mot tredje kvartal, sa Scott Neal i Gulfstream under seminaret.
En sterk velstandsøkning, pandemi og flere fritidsreisende har gjort at etterspørselen etter nye privatfly har vært svært høy. Det har tidligere vært ventet at disse effektene skulle reverseres i år, men det har enda ikke skjedd.
– Denne perioden har vært historisk bra for oss, sa Neal og fremhevet at førstegangskjøpere er en betydelig og voksende del av kundemassen. Ifølge Neal er den eksklusive modellen G650 til drøye 65 millioner dollar en av førstegangskjøpernes favoritter.
Det kan derfor se ut til at aktiviteten i salget ikke har latt seg påvirke uroen som ellers befinner seg i verdensøkonomien.
Farnborough seminaret foregår i Storbritannia mens det er en historisk hetebølge i landet. Dette har fått debatten til å gå om privatfly vil ha en plass i fremtidens samfunn, og flere organisasjoner skal ønske å forby flyene allerede fra 2030.
Privatfly forurenser mer enn 14 ganger mer enn kommersielle fly per passasjer, og 50 ganger mer enn for tog, ifølge CNBC.