<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Verdens første helelektriske passasjerfly lettet

Flyet fløy i åtte minutter og nådde 3500 fots høyde – en suksess, konkluderer selskapet bak.

Publisert 28. sep. 2022 kl. 09.31
Oppdatert 5. okt. 2022 klokken 12.41
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 210 ord
LETTET: Flyet Alice skulle egentlig være i luften i fjor, men etter flere forsinkelser har den nå blitt testet. Her er flyet utstilt på en messe i Paris i 2019. Foto: Jasper Juinen/Bloomberg

Passasjerflyet har fått navnet Alice og er laget av det israelske selskapet Eviation Aircraft. Det tok av fra Grant County International Airport i Washington, USA, og selskapet sier jomfruturen var en suksess.

Flyet, som kan romme ni passasjerer og to piloter, tar sikte på å være verdens første helelektriske pendlerfly.

– Dette er historie, sier adm. direktør Gregory Davis til CNN.

– Vi har ikke sett fremdriftsteknologien endre seg på flyene siden vi gikk fra stempelmotoren til turbinmotoren. Det var på 1950-tallet man sist så en helt ny teknologi som dette, sier han.

PLASS TIL NI: Det er åpen løsning mellom passasjersetene og cockpiten. Foto: Jasper Juinen/Bloomberg

Ifølge CNN ligner batteriet i flyet på det man finner i en elbil, og kan lades opp på 30 minutter. Alice er i stand til å fly mellom en til to timer med en rekkevidde på rundt 800 kilometer, og en toppfart på over 450 kilometer i timen. Til sammenligning kan Boeing 737 oppnå en toppfart på 940 kilometer i timen.

Nå skal dataene Eviation samlet inn fra Alice sin første flytur brukes til å vurdere neste steg. Selskapet har et mål om å levere fly til kunder innen 2027.

Eviation jobber med tre forskjellige fly: Passasjervarianten, en spesialdesignet for last og en luksusvariant med plass til seks passasjerer.