Russland tar grep for å klare seg uten Vesten

Russland har satt seg et ambisiøst mål som en flyanalytiker mener er «i utgangspunktet umulig».

Publisert 28. sep. 2022 | Oppdatert 28. sep. 2022
Article lead
+ mer
lead
Her en tekniker ved et av Rostvertol luftfartsanlegg, som eies av statseide Rostec. Selskapet produserer kommersielle og militære fly. NTB
Her en tekniker ved et av Rostvertol luftfartsanlegg, som eies av statseide Rostec. Selskapet produserer kommersielle og militære fly. NTB

Russlands luftfartsindustri tar nå grep for å klare seg uten fly fra Vesten. Landet tar sikte på å produsere 1.000 egne passasjerfly innen 2030, ifølge Reuters

Per i dag er Russland avhengig av flyprodusentene Boeing og Airbus – som utgjør 95 prosent av flytrafikken i landet. Sanksjonene har imidlertid ført til at landet ikke får tak i reservedeler lengre.

Russlands største selskap for produksjon av forsvarsmateriell, Rostec, ledet av Putin-venn Sergei Chemezovser derimot på dette som en mulighet til å bygge en egen og sterk luftfartsindustri.

«Utenlandske fly vil falle ut av flåten», sa Rostec til avisen.

«Vi tror at denne prosessen er irreversibel og at Boeing- og Airbus-fly aldri vil bli levert til Russland,» stod det videre.

Anser det som umulig

Målet om å bygge 1.000 rutefly innen 2030 er «i utgangspunktet umulig», ifølge luftfartsanalytiker Richard Aboulafia og adm. direktør i AeroDynamic Advisory.

– Selv når Russland fikk tak i halvledere og andre vitale komponenter fra Vesten, slet landet med å produsere mer enn en håndfull jetfly, sa han.

Halvparten av komponentene og teknologiene som ble brukt i den russiske flyindustrien i 2021 stammet fra utlandet. Rostec må dermed finne eller lage nye deler selv, noe Aboulafia mener blir utfordrende.

– Russland og resten av «Sovjetunionen» har kun bygget rundt 2.000 store kommersielle jetfly totalt, la han til.