<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Denne SAS-gjelden har steget massivt

Tøffe forhandlinger venter med både kabinpersonale og leasingselskaper, men går alt etter planen kan inntjeningen ifølge Sydbank forbedre seg massivt for SAS utover i 2023.

Publisert 5. des. 2022 kl. 16.15
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 361 ord
TØFF JOBB: For Anko van der Werff, som leder SAS gjennom Chapter 11-prosessen. Foto: NTB

Sydbank-analytiker Jacob Pedersen er ute med en rapport om inntjeningsfesten i luftfarten. Ett selskap som ikke er med på den festen er SAS, der Chapter 11-prosessen tar alt fokus.

Analytikeren konstaterer at prosessen går fremover, men samtidig at mye gjenstår. Det gjelder forhandlinger med dansk/svensk kabinpersonale og «et vell av små og store avtaler med leverandører.»

– Leasinggjelden har steget massivt

Videre kommer ikke minst leasinggjelden, som har steget massivt som følge av dollarstyrkelsen.

«Løpetiden på leasingavtalene er sannsynligvis forlenget i de reforhandlede avtaler, så leasinggjelden ikke faller nevneverdig. I så fall skal SAS stadig ha forhandlet gjeldsreduksjon på 9,5 milliarder svenske kroner», skriver han, og legger til at den danske og svenske staten har innvilget reduksjon på 10,5 milliarder svenske kroner.

«Det kan bli ganske så tøffe forhandlinger med kreditorene, og til slutt venter en kapitalforhøyelse», heter det videre.

– Nyter godt av dollarsvekkelsen

Når pilotforhandlingene og reforhandlingen av leasingavtaler er unnagjort, ser Pedersen «gode muligheter» for at SAS kan avslutte Chapter-11-processen – dog først i andre halvår 2023.

SAS-ANALYTIKER: Jacob Pedersen i Sydbank. Foto: Sydbank

Kommersielt merker analytikeren seg at SAS stadig mangler ca. 80.000 passasjerer månedlig for at trafikken kommer tilbake til nivået før sommerens pilotstreik

«Men fordelene fra en vellykket Chapter-11 med massive kostnadsbesparelser og gjeldsreduksjon blir mer og mer tydelige i takt med at 2023 skrider frem. (...) Selv om passasjerenes avtakende reiselyst kan bli en motvind i 2023, nyter SAS faktisk akkurat nå godt av dollarsvekkelsen, som gir ganske god medvind for inntjeningen. Det vil trolig være synlig allerede i Chapter-11-månedsrapporten selskapet offentliggjør i slutten av desember», skriver han.

– Massiv forbedring utover i 2023

Utover den merkbart positive valutakurseffekten starter regnskapsåret likevel trolig med nye mageplask for inntjeningen i de første tradisjonelt svake kvartalene.

«Men hvis alt går etter planen bør SAS vise massive inntjeningsforbedringer i årets siste travle kvartaler», fortsetter Sydbank-analytikeren.

Ikke overraskende fastholder Pedersen salgsanbefalingen på SAS, som han understreker er kun for de svært kortsiktige og risikovillige investorer. 

«De eksisterende aksjonærenes verdier er kanskje helt tapt», legger han til.