<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flyr søker om driftstillatelse i USA

– Mulighetene vi nå ser i Nord-Amerika sikrer inntekter i lavsesongen i Europa, sier Flyr-sjefen. Nyheten sender aksjen opp tosifret på Oslo Børs.

    Publisert 19. des. 2022 kl. 13.04
    Oppdatert 19. des. 2022 klokken 13.50
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 297 ord
    VIL TIL USA: Den ferske toppsjefen i Flyr, Brede Huser. Iván Kverme

    FLYR

    Flyr skriver i en børsmelding mandag at de «etter et økende antall forespørsler fra nordamerikanske selskaper» har søkt om driftstillatelse i USA.

    Søknaden, som går til det amerikanske transportdepartementet, gjelder drift av ikke-planlagte charterflyvninger og «wet lease», altså at de leier ut fly og mannskap.

    Det kriserammede flyselskapet opplyser om at deres oppdaterte strategi er å utnytte kommersielle muligheter utenfor hjemmemarkedet i lavsesong.

    – Mangelen på fly og mannskap i det nordamerikanske markedet øker etterspørselen etter charter- og wet lease-operasjoner, sier adm. direktør Brede Huser, som planlegger å kunne tilby USA-flyvninger fra november 2023.

    Vil tilpasse seg markedsendringer

    Nyheten sender Flyr-aksjen opp over 11 prosent på børsen. Så langt i år er aksjen likevel ned 99,4 prosent, og aksjekursen er nå 0,0057 kroner.

    For å bli et økonomisk bærekraftig flyselskap vil Flyr diversifisere sin produksjon for å møte sesongmessig etterspørsel og redusere risiko, opplyser de i børsmeldingen. 

    Om vinteren, når etterspørselen er lav i Europa, vil de dermed kunne flytte både fly og mannskap til andre markeder – som Nord-Amerika.

    – Flyr er et moderne, lite og fleksibelt flyselskap, som raskt kan tilpasse seg markedsendringer og etterspørsel. Mulighetene vi nå ser i Nord-Amerika sikrer inntekter i lavsesongen i Europa samtidig som det gir noen av våre fantastiske piloter og kabinansatte mulighet til å jobbe i et annet land i deler av året, sier Huser.

    Truet av konkurs

    Lavprisflyselskapet ble startet i 2020, men har slitt med å holde hodet over vann. Særlig denne høsten har vært preget av økonomiske utfordringer og emisjoner.

    I november hadde Flyr fem-seks fly i drift, ut av en flåte på totalt tolv. Hovedsakelig flyr de i Norge og til Europa.

    I slutten av november gikk også adm. direktør Tonje Wikstrøm Frislid av med umiddelbar virkning. Hun hadde ledet Flyr siden starten, men styret hadde angivelig ikke tillitt til henne lenger.