<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rekylen ble kortvarig

Ny statistikk signaliserer at sentralbankene må fortsette inflasjonskampen. Samtidig skuffer kvartalstall fra blant andre H&M og CarMax.

    Publisert 29. sep. 2022 kl. 16.52
    Oppdatert 29. sep. 2022 klokken 16.52
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 326 ord
    MED ELENDIG KVARTAL: H&Ms topp- og bunnlinje i perioden som ble avsluttet 31. august var langt verre enn ventet. Foto: Bloomberg

    I USA falt antallet nye søkere om arbeidsledighetstrygd i forrige uke til 193.000, mindre enn noen gang siden april. På forhånd hadde økonomene ventet et nivå rundt 215.000. Den overraskende sterke målingen bidro til at renten på tiårige amerikanske statsobligasjoner steg, og ved firetiden var landets børsindekser ned med 2–3 prosent.

    Investorene gjør seg dessuten klar for en ny resultatsesong. Enkelte selskaper med uvanlige regnskapsperioder gir en pekepinn om hva vi har i vente. Torsdag la den amerikanske bruktbilkjeden CarMax frem sine tall for kvartalet som ble avsluttet 31. august, og både topp- og bunnlinjen skuffet stort. Omsetningen var 2,9 prosent lavere enn ett år tidligere, mens inntjeningen pr. aksje ble mer enn halvert. Ved firetiden var aksjekursen ned med utrolige 22 prosent.

    Også H&M avsluttet sitt regnskapskvartal ved utgangen av august. Den svenske klesgigantens overskudd stupte til 689 millioner svenske kroner, mot 6,1 milliarder i fjorårets tredje kvartal. Konsensusestimatet var på 2,89 milliarder kroner. Ledelsen forklarte skuffelsen med langt dyrere innsatsfaktorer, fallende forbruk blant husholdningene samt at H&M har trukket seg ut av det russiske markedet. Aksjekursen sank med 6 prosent, til tross for at selskapet presenterte en plan for å redusere sine utgifter og bedre lønnsomheten.

    Heller ikke Europakommisjonens indeks for bedriftene og husholdningenes oppfatning av de økonomiske forholdene var oppløftende. Målingen dalte fra 97,3 i august til bare 93,7 i denne måneden. Nivået er nå lavere enn noen gang siden november 2020, under coronakrisen. Hovedårsaken er områdets høye inflasjon.

    Situasjonen vil neppe endre seg med det aller første. Ifølge Business Insider har de tyske konsumprisene steget med 10,9 prosent på ett år. Inflasjonstakten var opp med 2,1 prosentpoeng fra august og er den høyeste på 70 år.

    Det gikk imidlertid overraskende bra med Porsches børsnotering. Aksjene ble priset i den øvre delen av tilretteleggernes forespeilte intervall og steg raskt med 2 prosent i børshandelen. Hovedaksjonæren Volkswagen Group fikk imidlertid et kursfall på 8 prosent, mens Porsche Automobile Holding, som nå eier en åttedel av sportsbilprodusenten, tapte 11 prosent.