<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Volvo-forhandlere slår seg sammen

Volvos forhandlerapparat på lastebiler og busser har krympet fra 18 til fem forhandlere på tre år. Krav til mer effektiv drift og evnen til å betjene store kunder ligger bak endringene. Adm. direktør Olav Leirhol i Volvo Lastebiler og Busser tror antallet forhandlere må kuttes videre ned.

    Publisert 18. mai 2000 kl. 06.26
    Oppdatert 25. feb. 2014 klokken 14.28
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 929 ord

    Volvo-forhandleren Moderne Transport AS i Bergen kjøpte tirsdag i denne uken driften i Rieber Thorsen Last og Buss på Sandnes. Den nye gruppen vil omsette for 450 millioner årlig.Volvo-forhandleren Moderne Transport AS i Bergen kjøpte tirsdag i denne uken driften i Rieber Thorsen Last og Buss på Sandnes. Den nye gruppen vil omsette for 450 millioner årlig.Plass til to forhandlerePlass til to forhandlereModerne Transport AS tar nå initiativ til at hele Vestlandet blir samlet i én forhandlergruppe. I tillegg til kjøpet av Rieber Thorsen Last og Buss er Laastad Last og Buss i Haugesund nylig innlemmet i samme gruppering. Forhandlinger med Volvo-forhandleren i Kristiansand er startet og det er ventet at også dette selskapet blir en del av region vest. Den nye gruppen, som er døpt Rieber Thorsen Last og Buss AS, får en markedsandel på 43 prosent, og blir en viktig brikke i Volvos forhandlernett.Moderne Transport AS tar nå initiativ til at hele Vestlandet blir samlet i én forhandlergruppe. I tillegg til kjøpet av Rieber Thorsen Last og Buss er Laastad Last og Buss i Haugesund nylig innlemmet i samme gruppering. Forhandlinger med Volvo-forhandleren i Kristiansand er startet og det er ventet at også dette selskapet blir en del av region vest. Den nye gruppen, som er døpt Rieber Thorsen Last og Buss AS, får en markedsandel på 43 prosent, og blir en viktig brikke i Volvos forhandlernett.Adm. direktør Per Gunnar Strømberg Rasmussen i Moderne Transport AS blir hovedaksjonær i det fusjonerte selskapet. Han tror antallet Volvo-forhandlere vil fortsette å krympe. - For å sikre kundene god service over hele landet vil en viktig målsetting fortsatt være å videreutvikle lokale salgs- og servicepunkter innen hver region. I løpet av få år har vi derfor bare to, tre forhandlere igjen i hele Norge, sier Strømberg Rasmussen.Adm. direktør Per Gunnar Strømberg Rasmussen i Moderne Transport AS blir hovedaksjonær i det fusjonerte selskapet. Han tror antallet Volvo-forhandlere vil fortsette å krympe. - For å sikre kundene god service over hele landet vil en viktig målsetting fortsatt være å videreutvikle lokale salgs- og servicepunkter innen hver region. I løpet av få år har vi derfor bare to, tre forhandlere igjen i hele Norge, sier Strømberg Rasmussen.Han får følge av adm. direktør Olav Leirhol i det norske importørselskapet Volvo Lastebiler og Busser AS. - Vi har nå én hovedeier i fem regioner i Norge. Det gir en enklere og mer kostnadseffektiv struktur. Vi ser ikke bort fra at det kan bli ytterligere reduksjoner i antall forhandlere, sier han.Han får følge av adm. direktør Olav Leirhol i det norske importørselskapet Volvo Lastebiler og Busser AS. - Vi har nå én hovedeier i fem regioner i Norge. Det gir en enklere og mer kostnadseffektiv struktur. Vi ser ikke bort fra at det kan bli ytterligere reduksjoner i antall forhandlere, sier han.Dette er en prosess Volvo har deltatt aktivt i, og samme trenden ser man over hele Europa. - Vi ønsker at ressursene skal ligge ute i forhandlerapparatet. Vi har også redusert den sentrale staben i Volvo Lastebiler og Busser Norge fra 46 personer til 23 personer nettopp med dette siktemålet, forteller Olav Leirhol. Dette er en prosess Volvo har deltatt aktivt i, og samme trenden ser man over hele Europa. - Vi ønsker at ressursene skal ligge ute i forhandlerapparatet. Vi har også redusert den sentrale staben i Volvo Lastebiler og Busser Norge fra 46 personer til 23 personer nettopp med dette siktemålet, forteller Olav Leirhol. Volvo i plussVolvo i plussHele prosessen startet med sammenlåing av forhandlerene i Vestfold og Telemark i 1997 til Volvax. Bilia Last og Buss kontrollerer Østlandet, svenske Persson Gruppen har Trøndelag og Møre mens Nordic Last og Buss regjerer i Nord-Norge. Det er lite å tjene på nybilsalget, mens ettermarkedet holder liv i forhandlerene.Hele prosessen startet med sammenlåing av forhandlerene i Vestfold og Telemark i 1997 til Volvax. Bilia Last og Buss kontrollerer Østlandet, svenske Persson Gruppen har Trøndelag og Møre mens Nordic Last og Buss regjerer i Nord-Norge. Det er lite å tjene på nybilsalget, mens ettermarkedet holder liv i forhandlerene.Per Gunnar Strømberg Rasmussen sier at det nye regionselskapet i vest har en målsetting om en margin på 4 prosent. Med en omsetning på 450 millioner skulle det tilsi en bunnlinje på omkring 20 millioner. Finansavisen skrev nylig at flere av importørselskapene til konkurrerende lastebilprodusenter sliter med dårlig lønnsomhet. Per Gunnar Strømberg Rasmussen sier at det nye regionselskapet i vest har en målsetting om en margin på 4 prosent. Med en omsetning på 450 millioner skulle det tilsi en bunnlinje på omkring 20 millioner. Finansavisen skrev nylig at flere av importørselskapene til konkurrerende lastebilprodusenter sliter med dårlig lønnsomhet. Volvo Lastebil og Busser hadde en omsetning på 1,1 milliard i fjor. Det er uforandret fra året før. Resultat gikk fra minus 3 millioner i 1998 til et ørlite pluss i 1999. Hittil i år er det en vekst i totalmarkedet på rundt 25 prosent. Leirhol tror salget av biler over 10 tonn stopper på rundt 2.800 enheter i 2000. Det er på linje med fjoråret. Rentefrykt er en viktig årsak til at Leirhol tror salget bremser opp i tiden fremover.Volvo Lastebil og Busser hadde en omsetning på 1,1 milliard i fjor. Det er uforandret fra året før. Resultat gikk fra minus 3 millioner i 1998 til et ørlite pluss i 1999. Hittil i år er det en vekst i totalmarkedet på rundt 25 prosent. Leirhol tror salget av biler over 10 tonn stopper på rundt 2.800 enheter i 2000. Det er på linje med fjoråret. Rentefrykt er en viktig årsak til at Leirhol tror salget bremser opp i tiden fremover.