<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ekspert: Slik holder du deg sunn i høst

Her er ernæringsekspert Tine Sundførs beste tips til sunn høstkos.

    Publisert 12. okt. 2012 kl. 14.14
    Oppdatert 1. des. 2013 klokken 03.41
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 866 ord
    Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø

    Høst med regn og ruskevær betyr mer tid innendørs for de aller fleste, og lysten til å lage noe ekstra godt å spise kommer ofte snikende. Da er det viktig å huske at det finnes mange sunne alternativer til høstkosen.- Selv elsker jeg suppe, og det trenger ikke å være masse fløte i suppen for at den skal være god, forteller klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse og høyskolelektor ved Norges Helsehøyskole, Tine Sundfør, til HegnarSprek.Hennes favoritt er en fiskesuppe med asiatisk vri.- Til dessert er det virkelig tiden for utrolig gode og sunne epledesserter, nå som de norske eplene er på sitt beste, sier ernæringseksperten, som eller anbefaler å lage grove vafler eller pannekaker.- Bytt ut halvparten av det siktede hvetemelet med sammalt hvetemel og lettkokte havregryn, og bruk ekstra lettmelk når du du lager røren. Da kan du med god samvittighet bytte ut lunsjen med pannekaker eller vafler en regntung søndag. Røren holder seg fint et par dager i kjøleskapet, og disse vaflene / pannekakene er minst like sunne som grove brødskiver. Veldig populær i matpakken til barna, påpeker hun.(se oppskrift på både fiskesuppe med asiatisk vri og epledessert nederst i saken)Norske grønnsaker Og det er ikke bare eplene som er spesielt gode på denne tiden av året. Sundfør anbefaler også å satse på norske rotgrønnsaker.- Min favoritt er staver av sellerirot, kålrot, pastinakk, persillerot og gulerøtter, som jeg blander med litt olivenolje, finhakket hvitløk, salt og pepper, og baker i ovenen på 200 grader i cirka 30 minutter. Veldig enkelt, og nydelig til både kjøtt og fisk, tipser ernæringseksperten.Sundfør forteller videre at det er nå på høsten at norske skalldyr er på sitt aller beste.- Skal du unne deg en hummer så gjør det nå, sier hun.- I tillegg er det tiden for norske epler og fantastiske norske plommer. Og helt til slutt; sopptiden er ikke over. Det er fortsatt sesong for traktkantareller. Ta en lang tur i skogen og plukk traktkantarell, og gå så hjem og lag en deilig middag, sier Sundfør, men påpeker at det er viktig å være obs på å ikke blande traktkantarellen med den giftig slørhalesopp.Kosemat Når man tilbringer mer tid inne, er også kjøkkenskapene mye nærmere. Men Sundfør har gode tips for å holde seg unna usunn småspising.- Veldig klassisk, men det virker; unngå å ha potetgull, sjokolade, kjeks, etc. i skapet til hverdags hvis du synes det er vanskelig å stå imot. Lag deilige fruktsalater - mangoen er også utrolig god nå - med mager vaniljekesam eller skyr og hakkede nøtter, en kopp hjemmelaget kakao med ekstra lett melk eller noen ruter mørk kokesjokolade hvis du er søtsugen, tipser ernæringseksperten.- Grønnsaker og dipp, lefseruller med mager philadelphia, spekeskinke eller røkelaks og ruccola hvis du er sugen på noe salt, forteller hun videre.Hvis man egentlig ikke er sulten, men bare har lyst på noe, har Sundfør også et godt tips.- Den beste medisinen er å kle seg etter været og gå en tur i høstmørket. Etterpå smaker det deilig med en stor kopp te, sier hun, og påpeker at det også er viktig å huske at det finnes mange måter å kose seg på som ikke involverer mat.- Sett på deilig musikk og tenn masse stearinlys, eller ta et varmt bad med en god badeolje og en god bok - luksus.Fiskesuppe med asiatisk vri- Denne fiskesuppen er ikke laget med fløte, men med kokosmelk. Topp suppen med reker og friske urter. Friske urter gjør sunn mat til god mat!400 ml kokosmelk 7 1/2 dl fiskebuljong 2 ss rød karripasta 1 ts gurkemeie 4 ss fish sauce (nuoc mam) 1 gul squash 3 gulrøtter Saften fra 1 sitron 600 g laksefilet 500 g reker salt og pepper 4 kvaster frisk korianderDel laksen i litt store terninger og skrell rekene. Vask og skrell gulrøtter og skjær disse i staver. Skjær squash i terninger.Ha kokosmelken i en kjele, varm opp (bruk gjerne kokosmelk med kun 10 prosent fett). Rør inn karripastaen (NB - ikka ta alt i med en gang, samk deg frem mot slutten, blir "plutselig" for sterk).Ha så i fiskebuljong (1,5 terning og 7,5 dl vann), og bland godt. Ha deretter i fiskesausen, gurkemeie og sitron. Ha så i gulrøtter og squash og kok i noen minutter.Smak til med salt og pepper, og ta eventuelt i litt maisenna om du ønsker en tykkere suppe.Ha laksen i suppen og la det trekke i 3-5 minutter. Til slutt har du i rekene.Alt varmes opp, men rekene må ikke koke - da blir de seige. Hakk koriander og bland det i rett før servering.Serveres med grovt brød.Epledessert- Her kommer verdens beste, enkleste og sunneste epledessert.10 epler 1/2 sitron 1-2 ss flytende honning En håndfull mandler Kanel 100 g lettkokte havregryn 2-3 ss sukker 80 g Vita margarin Mager vaniljekesamSkrell og skjær eplene i terninger, og legg det i en ildfast form. Strø over kanel, saften fra en halv sitron og mandlene, og bland inn honningen.Lag et "lokk" ved å blande/kna sammen (bruk hendene) havregryn, sukker og margarin.Smuldr havregrynslokket over eplene, og stek på 200 grader i cirka 35 minutter til eplene er myke og havregrynslokket er sprøtt. Server med mager vaniljekesam.Akkurat nå: Over 5.124 følger HegnarSPREK på Facebook. Bli fan du også!