<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kristiansen: - Trenger fett for å prestere

- Det er viktig at en får i seg de forskjellige fett-typene for å få et balansert kosthold, sier løpedronning Ingrid Kristiansen i en fersk kommentar.

    Publisert 11. okt. 2012 kl. 10.26
    Oppdatert 16. des. 2013 klokken 21.35
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 620 ord
    Ingrid Kristiansen jubler etter seieren på 10.000 meteren hun vant under VM i friidrett 1987. Foto: Per Løchen NTB / Scanpix

    Kommentar: I dagens kommentar tar løpedronning Ingrid Kristiansenfor seg hvor viktig fett er for utholdenhet.- Ja, hva er egentlig sannheten om fett? Mange tror det er bare ulemper ved å spise fett. Det er imidlertid gjennom fettet i maten vi får i oss livsnødvendige fettsyrer og vitaminer. Fettet får også maten til å smake bedre.Fett inneholder mye energi, hvert gram fett gir 9 kcal (38 kJ). Det er mer enn dobbelt så mye energi som samme mengde protein eller karbohydrater gir.Det er absolutt nødvendig med noe fett i maten dersom vi skal fungere 100 prosent, det er imidlertid ikke likegyldig hvilket fett vi spiser.Det er det umettede fettet som er best å spise. Slikt fett finner vi bl.a. i fet fisk, plantemargarin mm. Det er den rette balansen mellom fett, karbohydrater og proteiner i kosten som gir det beste resultatet. Hvordan finner vi så denne balansen?I følge norske offisielle kostholdsanbefalinger bør max 30 prosent av kaloriene komme fra fett.Fett i passende mengder er som nevnt livsnødvendig for at kroppen skal fungere. Kvinner trenger noe mer kroppsfett enn menn for at hormonproduksjonen, eggløsning og menstruasjon skal fungere normalt.Hva er sannheten om forbrenning?Enten vi sitter rolig i godstolen eller er ute og løper forbrenner kroppen alltid en miks eller blanding av de to grunnleggende drivstoffene: fett og karbohydrater.Kroppen har en «oktanregulator» der denne miksen tilpasses. Jo roligere man er, - jo høyere fettandel forbrennes, og omvendt jo høyere aktivitet, - jo høyere andel karbohydrater.For å få til en forbrenning kreves oksygen (utgjør ca 21 prosent av lufta). Her er det en interessant forskjell mellom fett og karbohydratene.- For å produsere en og samme energienhet krever fettet ca. 16 prosent mer oksygen. Ved å trene med lav intensitet f.eks. gåing, får vi mer enn nok oksygen og kan forbrenne fett som dominant brennstoff. Vi forbrenner da altså ca. 60 prosent av alle kaloriene fra fett. Da kommer naturlig nok 40 prosent av kaloriene fra karbohydrater.Dette forholdet endres når intensiteten øker. Som et eksempel bruker vi ca. 70 prosent karbohydrater og 30 prosent fett på en rask 10 km. Dette har fått mange til å tro at lett trening forbrenner mer fett enn hard trening, men det stemmer ikke. (Stemmer om man ser prosentandel, men ikke i totalforbruk).Eksempel: Dersom man går sakte 1 time forbrennes ca. 200 kcal. 60 prosent fra fett, det blir 120 «fettkalorier» Løper du derimot 1 time forbrenner du ca. 600 kcal, 30 prosent fra fett, det blir 180 «fettkalorier».Kan øke evnen til å forbrenne fettDet som er interessant er at utholdenhetstrening som løping, langrenn eller sykling også kan øke musklenes evne til å forbrenne fett.Jo bedre form du kommer i, jo mer øker fettforbrenningen (fordi de i bedre form greier å skaffe den ekstra mengden oksygen som fett krever).For å sette igang/holde igang fettforbrenningen trenger vi «tenning» fra karbohydrater. Det er derfor viktig at vi som driver utholdenhetsidrett får i oss både nok karbohydrater og fett.Som idrettsutøver trenger du vanligvis ikke å redusere fettet i kosten siden det kreves mye energi for å orke å trene mye. Har du et energibehov på 4000 kcal/dag eller mer, er det en fordel om andelen av fett ligger på ca. 35 prosent (helst det sunne fettet), da slipper du å spise så store mengder mat. Dette erfarte jeg selv da jeg trente ca. 200 km løping pr. uke.Det er også slik polfarerne ofte spise for å greie å få nok mat i seg.Les mer om sammenhengen mellom det vi spiser og prestasjoner her: www.ingridkristiansen.comTirsdag 16.oktober holder HegnarSPREK og Ingrid Kristiansen gratis løpekurs i Frognerparken. Grunnet stor pågang har vi satt opp et ekstra kurs. Plassene fylles opp fort - du kan melde deg på her.NB!Alle som får plass vil motta bekreftelse på mail.