<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slik blir du kvitt julefettet

Har julemånedens mat- og drikkestafett satt sine spor på magen?

    Publisert 4. jan. 2016 kl. 10.05
    Oppdatert 4. jan. 2016 klokken 10.21
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 219 ord
    Foto: Scanpix

    Personlig trener Mariann Delia anbefaler at man trener stor muskler.- Jeg vil bli kvitt håndtakene på siden, sier noen av kundene mine til meg. Da sier jeg til dem: Ok, da skal vi trene bein!, sier Delia og forklarer;- Skal man trene bort magefettet, er det en vanlig feilslutning å tro at man skal ta hundrevis av situps og mageøvelser. Mageøvelsene gir deg ikke flat mage! Du må trene de store muskelgruppene for å forbrenne fett. En kombinasjon av kondisjon- og styrketrening, i tillegg til et sunt kosthold, er derfor det mest effektive for å kvitte seg med "kjærlighetshåndtakene", sier treneren.Treneren minner om at det tar minst 66 dager å endre en vane. - Det er viktig at treningsmotivasjonen kommer innenfra, og at man klarer å gjøre treningen til en vane.Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen er også imot at man går på diett, og peker på at studier viser at 80-90 prosent av dem som går på diett, går opp igjen i vekt.- Vi må tilbake til fokuset på de vanlige, regelmessige måltidene. Det bør være fire måltider med omtrent like mye mat i løpet av dagen, og kanskje legge til 1-2 mellommåltider etter behov, sier Mathisen og minner om aktivitetsnivået:- Minst 30 minutter moderat aktivitet hver dag, og ved vektreduksjon bør man trene opp mot 60 minutter hver dag.