Her er nye Audi TT
Audi lover en langt friskere og tøffere versjon av kultbilen TT. Sjekk ut de første bildene her!

I kveld er det verdenspremiere på neste generasjon TT fra Audi, en oppgradering som er på høy tid. Da forgjengeren så dagens lys første gang høsten 1998, var dette en bil "alle" ville ha. Med tiden gikk imidlertid mye av luften ut av ballongen, noe salgskurvene også klart og tydelig viste. Nå er andre generasjon her, og med den nye og klare forventninger til fremtiden.Mer dynamisk enn forgjengerenNye TT skal være mer dynamisk enn sin forgjenger, lover produsenten. Audi lokker med stil, stabilitet og kraft samlet i det som skal bli en ny kjøremaskin, og førsteinntrykkene tatt i betraktning ser det lovende ut.TT har vokstNye TT fremstår som større, noe de fysiske målene også bekrefter. Bilen har vokst 137mm siden sist, og måler med det 4,178 meter i lengden, mens bredden er økt med 78 mm til 1,842 meter. Audi-teamet har benyttet ulike materialer i konstruksjonen, og 60 prosent av strukturen består av aluminium, resten av stålkomponentene. Som sin forgjenger blir nye TT i første omgang en 2+2-seteløsning i coupé-drakt. Roadster-modellen dukker også opp, men på et noe senere tidspunkt. Bagasjekapasiteten oppgis til 290 liter, men kan økes til 700 liter ved å folde ned bakseteryggene.Førerorientert miljøMiljøet foran er klart førerorientert, og består av velkjente Audi-trekk. De klassiske, sirkulære ventilene er fortsatt der, sammen med de like gjenkjennbare instrumentklokkene og bryterne. Sportsseter skal sørge for å holde deg på plass, samtidig som det finnes tre ulike skinnalternativer for deg som foretrekker denne type setebekledning.Turbo eller V6På motorprogrammet står blant annet den velkjente 2-litersturboen basert på TFSI-teknologien, noe som betyr 200 hestekrefter for denne bilen. Med sekstrinns manuell kasse skal det gi null til hundre på 6,4 sekunder. Vil du ha enda mer krutt, kan du få den med V6 og 250 hester, da med sprintøvelsen tilbakelagt på respektable 5,7 sekunder. Nye TT fås både med og uten quattro, avhengig av hvilket motoralternativ du går for. Det vil ikke være utenkelig at Audi også velger å tilby bilen med ytterligere motoralternativer, for eksempel den nye 170-hesteren som er å finne i VW Golf GT. Bruken av både kompressor og turbo gjør at det her er mulig å hente ut såpass mange hester til tross for et beskjedent slagvolum på bare 1,4 liter. Kanskje velger Audi med tid og stunder også å introdsere en verstingutgave av TT, en RS-variant. Hvilke ytelser denne eventuelt vil få, gjenstår å se.