<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skreddersydd for nordmenn

Stasjonsvogn, firehjulstrekk og diesel. Audi mener sin nye A6 Allroad er den rene skreddersøm for nordmenn.

Publisert 5. mai 2006
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead

"Skreddersydd for nordmenn", fremgår det av skrytemeldingen Audi-importøren har sendt ut i forbindelse med lanseringen av neste generasjon av Allroad. Første generasjon av bilen ble en suksess, og nå kommer altså oppfølgeren. Nykommeren skal kombinere det beste fra SUV-verdenen og stasjonsvognverdenen i én røff og elegant innpakning. Beskyttelsesplater i rustfritt stål er å finne foran og bak, sidebeskyttelse, dørlister i aluminium, nydesignet kontrastlakkert støtfanger foran, grill i Audi-familiens nye design med ribber i krom og to store markerte eksospiper.Allroad har vokst17-tommers aluminiumfelger kommer som standard. Samtidig er Audi A6 allroad quattro gjort betydelig større sammenlignet med forrige generasjon allroad. Lengden er økt med hele 124 millimeter til 4,934 meter. Bredden er økt med 10 millimeter til 1,862 meter og høyden økt med inntil 64 millimeter avhengig av innstillingen på den adaptive luftfjæringen. Sammenlignet med Audi A6 Avant er målene identiske med unntak av høyden, allroaden er 64 millimeter høyere. Når baksetene foldes ned, kan nye Audi A6 allroad quattro romme inntil 1660 liter bagasje.I interiøret kan du velge mellom fire ulike fargealternativ. Rattet er preget av aluminiumsdekor i samme skjoldformede design som en finner igjen i grillen. Som på Audi A6 Avant, er aluminiumsdetaljene tydelige både på instrumentpanel, brytere og på midtkonsollen. MMI-konsollen kan leveres med 7-tommers fargeskjerm og denne kontrollerer CD/radio, navigasjonssystemet, TV-funksjoner og telefonfunksjonene. På sikkerhetsfronten skilter Audi med totalt åtte avanserte kollisjonsputer, aktive hodestøtter og et stivt sikkerhetskarosseri.Fire motoralternativerBilen leveres i første rekke med to sekssylindrede TDI-motorer på henholdsvis 2,7 liter (180 hk/ 380 Nm) og 3,0 liter (233 hk/ 450 Nm), samt én V6 FSI-motor på 3,2 liter og 255 hk med 330 Nm tilgjengelig kraft fra 3250 omdreininger. Med største TDI-motor montert, bruker A6 allroad quattro 7,5 sekunder fra 0 til 100 km/t. FSI-motoren akselererer bilen opp i samme hastighet på 7,2 sekunder. På seinsommeren kommer bilen også med en råsterk FSI V8er på hele 4,2 liter og 350 hk. Med denne montert kjører du fra det meste. V8eren gjør unna 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder.Sekstrinns automatgirKraften fra samtlige motorer omdannes til fremdrift i kombinasjon med Audis sekstrinns tiptronic-girkasse. Veigrepet sikres gjennom permanent quattro og selv-låsende senterstilt differensial som fordeler kreftene 50 : 50 mellom for- og bakaksel. I ekstreme tilfeller kan 75 prosent av kraften fordeles til en av akslene. Også siste generasjon av stabiliseringsprogrammet ESP med eget terrengprogram er montert.Den adaptive luftfjæring tillater at høyden kan justeres 61 millimeter, automatisk eller manuelt. Terreng og hastighet avgjør bakkeklaringen.I Norge vil Audi A6 allroad quattro bli levert fra kr. 680.000.

Motor

Informasjon om bruk av AI