Cabriolet er ikke hva det var. Nå er det ny vår og nye muligheter! Vi legger ustive dryppende stofftak og ustive karosserier bak oss, og ser heller frem mot dagens, moderne løsninger. Noen produsenter sverger fortsatt til stofftak, og byr gjerne på både ett, to og tre lag med stoff for å holde vær og vind ute. Vel og bra, men det er først etter at de sammenleggbare ståltakene gjorde sin innmarsj at cabrioleten for mange har blitt et seriøst helårsalternativ bedre tilpasset det norske klimaet. Cabriolet er ikke hva det var. Nå er det ny vår og nye muligheter! Vi legger ustive dryppende stofftak og ustive karosserier bak oss, og ser heller frem mot dagens, moderne løsninger. Noen produsenter sverger fortsatt til stofftak, og byr gjerne på både ett, to og tre lag med stoff for å holde vær og vind ute. Vel og bra, men det er først etter at de sammenleggbare ståltakene gjorde sin innmarsj at cabrioleten for mange har blitt et seriøst helårsalternativ bedre tilpasset det norske klimaet. Det beste fra to verdenerVi har fått gleden av å se nærmere på en av modellene som byr på nettopp kombinasjonen av coupé og cabriolet, i form av en sammenleggbart ståltak. Volvo har laget en ny versjon av sin C70, og i denne prøvekjøringen har vi sett nærmere på toppmodellen T5. Det betyr blant annet fem sylindre og 220 hester. På bildeserien til venstre ser du takprosessen, steg for steg.Taket vekk på 30. sek.Ståltaket gir naturligvis mange fordeler sammenlignet med alternativet, og gir deg i realiteten en vel så tett og godt lydisolert coupé som en ordinær bil gjør. I tillegg er den toppløse moroa bare et tastetrykk unna. I underkant av 30 sekunder tar det før taket forsvinner fra Volvoen. Det hele foldes pent og pyntelig sammen i bagasjerommet.I C70 sørger elektronikken for at det tredelte ståltaket felles ned. Effektiv isolering og tekstilkledning på innsiden sørger for støyskjermingen. Volvo har dessuten jobbet med å forbedre vridningsstabiliteten, noe de tilsynelatende har lykkes godt med. Resultatene fra dette viser seg blant annet i form av bedre kjøreegenskaper og forbedret komfort. Medaljens bakside er blant annet økt vekt, og det er ikke til å legge skjul på at Volvo C70 T5 med sine nærmere 1800 kilo fremstår som en tung bil. I kombinasjon med en 220 hesters motor merkes dette også på drivstofforbruket, som vi i snitt ved bykjøring ble målt til ca. 1,2 liter mila. Automatgirkassen for trolig også ta sin del av skylden for forbruket. Fabrikktallene oppgir om lag en liter per mil ved blandet kjøring.Velkjent motorUnder panseret i vår bil sitter den femsylindrede rekkemotoren T5, en kjenning som er å finne i en rekke av Volvos modeller, inkludert S40/V50-serien. Her leverer den 220 hester og et moment på 320 Nm, nok til å gjøre kjøringen uanstrengt og behagelig. Vekten gjør imidlertid sitt til at C70 ikke oppleves som noe direkte råskinn med T5 under panseret. Det er overhode ingenting å få bakoversveis av, men det er da heller ikke direkte kjedelig. Et sted midt i mellom, etter vår vurdering. Dersom ikke lavtrykksturboen frister deg eller lommeboka, kan du alternativt gå for 2,4-literen med hhv. 140 eller 170 hestekrefter. I løpet av neste år dukker C70 også opp med turbodiesel.Rullende stresslessI C70, som i mange av Volvoens brødre og søsken, er det igjen komfort som står i fokus. Volvo har vist tidligere at de vet hvordan man skjemmer bort sjåføren med god setekomfort, og C70 er intet unntak. En slags rullende stressless, på mange måter. Bak rattet befinner du deg i et kompakt og oversiktlig miljø hvor det meste av betjeningen er akkurat der du regner med at den er. Midtkonsollen er i velkjent design, med børstet stål og med et velde av bittesmå knapper. Lekkert, men det passer utvilsomt best for deg med tynne fingre og lange negler! I demovogna hadde Volvo også lempet inn det råeste stereoanlegget som er å oppdrive til denne bilen. Det er danske Dynaudio som har produsert Dolby Surround Pro Logic-anlegget, som med sine 910 watt og to subwoofere er nok til å underholde det meste av nabolaget om du slår ned taket og benytter volumknappen flittig. Anlegget lopper deg for 17.500 kroner ekstra, om du ønsker "full pakke".Kollisjonsgardiner og veltebeskyttelseAv sikkerhetsutstyr kommer C70 med såkalte IC kollisjonsgardiner i dørene, noe Volvo karakteriserer som en nyhet for cabrioleter. Kollisjonsgardiene beskytter hodet til fører og forsetepassasjer, og aktiveres ved en sidekollisjon eller ved en velt. Systemet gir også beskyttelse selv om dørvinduene er åpne eller knuses.Volvo har også utstyrt bilen med en veltebeskyttelse som aktiveres ved tegn til velt. Dersom hellingsvinkelen blir for stor, skyter de bakre veltebøylene ut av karosseriet og fungerer sammen med den forsterkede frontruterammen. Dersom uhellet først er ute, blir også kollisjonsgardinene aktivert for å beskytte fører og passasjer. Ikke for deg med lange benDet er utvilsomt mange plussider ved nye C70, men noen praktisk bil er den på ingen måte. Er du blant de heldige som får sitte foran, lider du ingen nød. Blir du derimot henvist til baksetet, er det en fordel at du ikke er to meter høy. Da kan innstigningen bli en utfordring, spesielt når taket er på. Selv med forsetene kjørt helt frem og seteryggen rettet opp, er innstigningen til baksetet trang og knotete. I bagasjerommet har Volvo gjort plass til i overkant av 400 liter når taket er oppe. Med taket nede blir volumet halvert.Volvo C70 er med andre ord ikke familiebilen for deg som har mye å dra på. For deg som er opptatt av å nyte våren, og samtidig gjerne vil beholde mest mulig av komforten vinterstid, bør den være et godt alternativ. Prisen for T5 starter på 634.900 kroner (med femtrinns automatgir), men blir som i vårt tilfelle raskt høyere som følge av ekstrautstyret. Nettopris her ble ikke mindre enn 719.500 blanke kroner, hvilket plasserer den i en prisklasse hvor det også finnes gode alternativer blant konkurrentene.Alle bilder: T.E.Oksum