Franske Peugeot har laget en biturbo-variant av sin firesylindrede 2,2-liters HDi-motor. Det betyr mer krefter og et fortsatt hyggelig forbruk. Til nå har biturbo-løsninger vært forbeholdt sekssylindrede motorer.Den nye 2,2 HDi-motoren yter 170 hk og 370 Nm, og blir tilgjengelig i modellene 407 sedan og SW fra 4. kvartal. Maks dreiemoment på 370 Nm nås ved relativt beskjedne 1500 omdreininger i minuttet. Drivstofforbruket er på kun 0,61 l/mil og CO2-utslippet på 160 g/km. Motoren kombineres med en sekstrinns manuell girkasse.En ny type forbrenningskammer, tredjegenerasjons common-rail teknologi med innsprøytningstrykk økt til 1800 bar, og en parallell sekvensiell bi-turbo er de viktigste teknologiske nyvinningene bak motoren.Den sekvensielle parallelle bi-turboen som fås på Peugeot 407 er den første noensinne på en 4-sylindret dieselmotor. Systemet består av to små identiske turboladere, hvorav den ene sikrer rask respons ved lavt turtall. Denne er støttet av den andre turboen, som slår inn parallelt mellom 2600 og 3200 omdreininger, avhengig av last og atmosfæriske forhold. Hele turtallsrekkevidden er derfor dekket. Samtidig gjør den reduserte størrelsen på turboladerne at responstiden på dem er svært kort.Prisene på Peugeot 407 med den nye motoren er ikke klare ennå. Men Peugeot Norge antyder at prisen vil ligge rundt kr. 450.000,-.