<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Nytt sportskonsept fra Volkswagen

Konseptbilen Volkswagen Iroc tar opp arven 33 år etter sportsbilikonet Scirocco. Slik blir konseptbilen Iroc.

Publisert 28. aug. 2006 kl. 15.30
Oppdatert 14. des. 2013 klokken 09.42
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 205 ord

Volkswagen tar opp arven fra sitt gamle 70-tallsikon, Scirocco. Det skjer i form av konseptbilen Iroc, som ifølge importøren vil by på et strømlinjeformet og sexy design når den vises i Paris. Konseptmodellen vil bli utstyrt med langt panser, kort hekk, brede muskuløse linjer og en helt ny grill.I motsetning til originalen, Volkswagen Scirocco, er konseptbilen Volkswagen Iroc ingen klassisk kupé. I stedet er dette en rendyrket og progressivt designet sportsbil, med langt panser, langt tak og kort hekk. Med 2,680 millimeter mellom akslene, 1,800 millimeter bredde og en total lengde på 4,240 millimeter skapes det plass til et romslig interiør. Høyden er på 1,400 millimeter, de spesialdesignede aluminiumsfelgene er naturligvis 19-tommere, mens dekkene er av 235-dimensjon.To ekstra luftinntak sørger for luftkjøling til bremsene. Frontlyktene er smale, skråstilte og trekkes ut til sidene. A-søylene er nærmest usynlige når man ser Volkswagen Iroc forfra. Også B-søylene er skjult, mens C-søylene viderefører den lange takseksjonen.Volkswagen Iroc er utstyrt med en firesylindret TSI-motor som yter 210 hk, hvilket som kjent betyr kombinasjonen av turbo og kompressor først brukt på Golf GT. Kraftoverføringen skjer gjennom en DSG-girkasse.Første generasjon av 70-tallsikonet Volkswagen Scirocco ble produsert i mer enn en halv million eksemplarer. Volkswagen Iroc tar opp arven 33 år etter.