<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Testet Audi TT: Nyere, lengere, råere

Audi følger opp designerikonet TT med en ny, sportslig og rampete utgave. Her er leketøyet for deg som vil ha det litt ekstra moro på veien.

Publisert 26. aug. 2006 kl. 11.31
Oppdatert 14. des. 2013 klokken 09.41
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1005 ord

Så har tiden kommet for Audi å levere oppfølgeren til det de selv foretrekker å referere til som sitt designerikon, nemlig toseteren TT. Etter en god første årgang, er det liten tvil om at forventningene til andre generasjon TT er høye.Fra forgjengerens noe stutte, kompakte men samtidige maskuline ytre, ser vi nå hvilke utfordringer Audi har stått overfor under utformingen av oppfølgeren. Målet har vært et klart gjenkjennelig design, samtidig som man naturligvis har etterstrebet en klar utvikling fra første generasjon.Mange likhetstrekk i nye TT, sammenlignet med forgjengeren.Nye TT tar opp trådenEndringer har det så visst blitt. Nye TT har fått et klart sportslig design innenfor det som fremdeles er svært kompakte dimensjoner. Bilen har i sin 2+2 fremtoning vokst noen centimeter både utvendig og innvendig, men er som nevnt fortsatt en meget kompakt fornøyelse.TT har definitivt beholdt sin karakter, og designet må definitivt sies å være av den sportslige typen. Vellykket, og en klar forbedring fra førsteutgaven, vil mange sikkert også føye til.Design og dimensjonerFørste generasjon TT har gjerne blitt omtalt som et designerikon, oppfølgeren har arvet mange trekk fra sin forgjenger. Nye TT har vokst både i lengde (+137mm) og bredde (+78mm) sammenlignet med forgjengeren, mens høyden er uendret. Til tross for noen ekstra centimeter i det ytre skallet, har vi fremdeles med en liten, tett og kompakt sportsbil å gjøre.De innvendige målene røper av TT har vokst 75mm i lengde, til 1.577mm, mens den innvendige bredden i skulderhøyde har økt 29mm til 1352mm. Kneplassen i baksetet har vokst med 63mm, mens akselavstanden er økt med 46mm.I bagasjerommet får du plass til 290 liter dersom bakseteryggen er oppe, alternativt 700 liter med ryggen nede. Dette betyr økninger på hhv. 20 liter og 160 liter fra forgjengeren.Baksetet kan du for øvrig bare glemme å benytte til noe som helst annet enn oppbevaring av ting - her er kun plass til personer under 150cm, men vi antar at selv det selv for dem vil bli en uutholdelig trang opplevelse. Audi legger da heller ikke skjul på at baksetet ikke er ment for voksne personer.Motorer og konstruksjonAudi innrømmer å ha jobbet hardt med å utvikle den rette vektbalansen, og viktige kilo har blitt spart takket være utstrakt bruk av aluminium. Norsk Hydro har som kjent levert råstoff til flere biler, men TT står ikke på denne listen, for de som måtte lure.Audi har dessuten valgt å utstyre TT med en elektronisk styrt spoiler som automatisk vipper opp ved 120 km/t og ned igjen ved 80 km/t, og som dermed bidrar til å stabilisere bilen i høye hastigheter. Spoileren lar seg også styre manuelt ved hjelp av en knapp på midtkonsollen. En hendig detalj som dessuten også virker som et aldri så lite ekstra blikkfang.TT blir levert i to motorutførelse - en 2-liters TFSI-motor på 200 hester samt en selvpustende V6 på 250 hester. Sistnevnte har også Quattro som standard, foruten gromlyden, naturligvis. Ytelsesmessig er det imidlertid ikke avskrekkende mye som skiller de to motorene.Den velkjente, turbomatede toliteren gjør en strålende jobb også i denne bilen, og sørger for at TTs 1260 kilo (med minste motor) flyttes kjapt og effektiv. Begge motorer kan kombineres med sekstrinns manuell girkasse eller S tronic, som er Audis benevnelse på DSG-kassen.Det overrasker neppe at toliteren blir volummodellen, og er alternativet vi tipper de fleste vil finne mer enn sprek nok. Det eneste vi savnet, var den lynkjappe DSG-kassen. Denne vil imidlertid snart dukke opp som et alternativ til manuell giring.Gromlyd og 250 hesterAlternativ nummer to er den 3,2-liter store V6-motoren på 250 hestekrefter. Dette blir naturligvis prikken over i'en for hele TT-opplevelsen, i og med at man får den herlige gromlyden og Quttroen med på kjøpet. Ulempen er naturligvis effekten meravgiftene har for prisen - TT med 3,2-liters V6 med DSG koster 213.200 kroner mer enn 2-literen med tilsvarende gir gjør.Interiør og førermiljøSelv om vi kunne ønsket oss enda noe bedre lår- og sidestøtte, fant vi oss rimelig raskt tilrette bak det treekede sportsrattet. Interiøret er i velkjent Audi-ånd - ryddig og oversiktlig. Turtelleren er prydet med et lite TT-emblem, mens interiøret forøvrig er pyntet med en rekke aluminiumsdetaljer. Store, sirkulære ventiler midt på dashboardet, alu-pedaler og aluminiumsdetaljer på og rundt girspaken er noen eksempler.OppsummertMed nye TT har markedet fått en lettkjørt, morsom og sportslig toseter som i stor grad har klart å ivareta originales utstråling og følelse av liten sportsbil. Etter noen mil norske veier av høyst variabel standard og kvalitet, sitter smilet like godt klistret på som bilen på veien. Kjørefølelsen er slik den skal være i en liten sportsbil av dette kaliberet - kompakt, direkte, lekende og rett og slett underholdende.TT viderefører ånden fra førsteutgaven over i en ny generasjon, noe som ser ut til å ha blitt gjort på en måte som ivaretar både image og kjøreegenskaper vi kjenner fra originalen på en vellykket måte. En vellykket oppgradering er da etter vårt syn også en dyd av nødvendighet, for Audi vil definitivt møte konkurranse i dette segmentet fremover.Spoileren vipper automatisk opp ved 120 km/t og ned igjen ved 80 km/t. Kan også styres manuelt fra cockpit.Selv om Audi selv hevder at TT er uten direkte konkurrenter, er det viktig ikke å glemme at spennende alternativer som Nissan 350Z (som vi har prøvekjørt og kommer tilbake til), BMW Z4 Coupe og Porsche Cayman - for å hevne noen - også er der for å slåss om kundenes oppmerksomhet.Audi lover flere nyheter for TT fremover, blant annet S-line pakke og DSG-girkasse (S tronic) til 2-literen. Foreløpig er firehjulstrekken (Quattro) forbeholdt V6eren, men det er ikke urimelig å anta at to-literen med tid og stunder også vil få trekk på alle fire som et ledd i å opprettholde salgskurvene.PriserTT med 2-liters TFSI-motor på 200 hester koster deg fra 467.700 kroner, da med manuell sekstrinnskasse. Snart dukker også S tronic-alternativet opp, da med en prislapp på 489.700 kroner.V6-motoren på 250 hester får du fra 680.900 kroner i kombinasjon med manuell girkasse. S tronic koster fra 702.900 kroner.HegnarOnline kommer tilbake med ytterligere informasjon om Audi TT ved en senere anledning.Alle bilder: T.E.Oksum