<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Må sikre enda en tunnel

Riving og sikring må til også i Løkentunnelen på E18 i Vestfold. Og nå skal ytterligere fem tunneler sjekkes nøye.

Publisert 24. feb. 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 208 ord
lead

Løkentunnelen er den første av tunnelene på E18 i Vestfold som er undersøkt etter raset i Hanekleivtunnelen natt til 1. juledag i fjor. Etter raset ble det bestemt at i alt seks tunneler i nordre deler av Vestfold skal undersøkes. Løkentunnelen er den første av tunnelene på E18 i Vestfold som er undersøkt etter raset i Hanekleivtunnelen natt til 1. juledag i fjor. Etter raset ble det bestemt at i alt seks tunneler i nordre deler av Vestfold skal undersøkes. Norconsult fikk oppdraget. De konkluderer med at den 720 meter lange Løkentunnelen må gjennom betydelige sikringsarbeider, med riving av hvelv, bolting og annen sikring, pluss gjenoppbygging av hvelv, skriver Aftenposten.Prosjektleder Tore Gomo i Statens vegvesen Region Sør sier at forholdene ikke er like ille som i Hanekleivtunnelen, men at en god del av samme type sikringsarbeid må til. Gomo bekrefter også at sikringsarbeidet i nordgående løp av Hanekleivtunnelen - det som ble gjenåpnet og så stengt etter raset i sørgående løp - blir langt større enn hittil antatt. Dette fordi det er oppdaget nye, svake soner i fjellet.Etter Løkentunnelen står Bolstadtunnelen (170 meter), Hillestadtunnelen (717 meter), Bringåkertunnelen (1129 meter), Botnetunnelen (1373 meter) og Brekketunnelen (556 meter) for tur. Alle disse ble bygget under samme prosjekt som Hanekleivtunnelen. (©NTB)