<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Her er Peugeots nye solslikker

Peugeot følger opp suksessen med 206CC med en splitter ny solslikker. Her er den.

Publisert 2. mars 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 431 ord
lead

I midten av mars er Peugeots nye 207CC ventet til Norge. Bilen, som tar over etter 206CC, skal videreføre den franske bilprodusentens coupé-cabriolet-tradisjoner. Peugeot 206CC slo godt an med sin sammenleggbare ståltakløsning, og er solgt i mer enn 360.000 eksemplarer siden lanseringen i 2000. Her i landet var bilen den mest solgte cabrioleten i 2002 og 2003.Faksimile:motoring.co.za.Franskmennene vil også her gi deg anledning til å velge hvordan front bilen din skal ha. Du kan blant annet få 207CC med en front av den sportslige typen, med en markant fremre del av panseret, tåkelys i krominnfatning, større luftinntak og forkrommet grill.Motorer Peugeot 207 CC vil være tilgjengelig med tre ulike motorer - 1,6 bensin på 120 hk (160 Nm) med 5-trinns manuell girkasse (0,65 l/mil - 155 g/km), 1,6 bensin på 120 hk (160 Nm) med 4-trinns automatisk girkasse (0,72 l/mil - 173 g/km), 1,6 bensin turbo på 150 hk (240 Nm) med 5-trinns manuell girkasse (0,72 l/mil - 171 g/km) eller 1,6 HDi med 109 hk (240 Nm), partikkelfilter og 5-trinns manuell girkasse (0,52 l/mil - 136 g/km). Prisene vil starte på 263.900 kroner.De to bensinmotorene er nyutviklede og stammer fra motorsamarbeidet mellom Peugeot og BMW. Felles for begge motorene er at de drar nytte av variabel åpningstid og -løft av innsug og eksosventiler, som bidrar til høyere dreiemoment allerede ved lave turtall.Det blir for øvrig første gang for Peugeot i Norge at man får dieselmotor på en coupé-cabriolet. Den populære 1,6 HDi 109 hk motoren, som er blant bestselgerne på både 307 og 407, kommer også med partikkelfilter som standard. Maks dreiemoment på 240 Nm (260 Nm ved "overboost" funksjon) nås ved 1750 omdreininger.207CC blir også større i forhold til sin forgjenger. Bilen er 4,037 m lang og 1,75 m bred, noe som er henholdsvis 20,2 cm lengre og 7,7 cm bredere enn 206 CC. Høyden på 207 CC er 1,397 m, som er 7,5 cm lavere enn 207 kombi og som fremhever kupé-silhuetten. Størrelsen på bagasjerommet er økt fra 175 l (kabriolet) og 410 l (coupé) til henholdsvis 187 l og 449 l. Vekten på bilen er økt fra 1352 kg til 1418 kg.Siden kjøreopplevelsen i en kabriolet avhenger sterkt av bilens stivhet, har Peugeot jobbet mye med dette. Biler utstyrt med 1,6 turbo 150 hk motoren har et spesialtilpasset understell.En nyhet i forhold til 206 CC er at taket i 207 CC nå er helautomatisk, og skal kunne felles ned på 25 sekunder. Taket produseres av Peugeot på bilmerkets fabrikk i Spania, hvor resten av bilen også produseres. På 206 CC var det karosserifabrikken Heuliez som leverte takløsningen.