<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Honda CR-V 2.2 diesel - folkeSUV i ny drakt

PRØVEKJØRT: Honda var blant de første som kom på banen med en praktisk firehjulstrekker for folk flest. Nå har CR-V fått en etterlengtet modernisering, og resultatet lover godt.

Publisert 7. mars 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1152 ord
lead

Honda var blant de første som dukket opp med det som med årene har blitt en svært populær type kjøretøyer. De siste årene har vi vært vitne til en mildt sagt rivende utvikling, hvor rekken med utfordrere etter hvert har blitt nokså lang og omfattende. Nå har Honda funnet tiden moden for en aldri så liten oppgradering av sin CR-V, noe publikum trolig imøteser med glede.Honda CR-V har fått nye klær. Resultatet er lovende.Stasjonsvogn på stylterNye CR-V er i korte trekk en noe forhøyet stasjonsvogn (bakkeklaring: 18,5 cm) med et innslag av terrengegenskaper. Bilen er slett ingen fullblods terrengbil, men har en enkel firehjulstrekkløsning som gir en hjelpende hånd når det trengs. CR-V fungerer i utgangspunktet som en forhjulsdrevet bil, men får drahjelp av bakhjulene så snart det oppstår hastighetsforskjeller akslingene i mellom. Honda har valgt sin egen teknologi for dette, eller Dual Pump system som de liker å kalle det selv. Kort fortalt fungerer dette ved at to hydrauliske pumper tilknyttet hver sin aksling kobler sammen bilens drivlinje når det oppstår hastighetsforskjeller på hjulene og dermed etablerer firehjulsdriften. Så snart du er over kneika, er bilen tilbake til utgangspunktet som forhjulstrekker. Honda gir deg heller ingen muligheter til å overstyre automatikken på noen som helst måte, og det finnes ingen senterdifferensial som kan låses. En spinkel midtaksling bekrefter inntrykket av at rene terrengegenskaper ikke har stått øverst blant Hondas prioriteringer.Praktisk førermiljøDet Honda CR-V faktisk kan by på, er et gjennomtenkt, fornuftig og praktisk førermiljø. Sitteposisjonen er høy og god, selv om vi ikke ble veldig imponert over setekomforten. Her har Honda, akkurat som svært mange andre bilprodusenter, masse å lære av Volvo. Standardsetene er i flateste laget, og kunne med fordel hatt noe bedre støtte. Skal du først tilbringe timesvis bak rattet, gjør du uansett lurt i år stoppe for en strekk på bena med jevne mellomrom.Ryddig og oversiktlig dashboard. Noe plastikkfølelse.Selve førermiljøet er oversiktlig og moderne, med velbelyst instrumentering, gode knappe- og funksjonsvalg samt rikelig med oppbevaringsmuligheter til småsaker. Mellom forsetene finnes en romslig midtkonsoll som gjør det enkelt å legge fra seg lommebok, mobiltelefon, kaffekopper eller hva det måtte være du drasser rundt på. I begge fremdørene finnes dessuten praktiske flaskeholdere som også bidrar til å holde orden. En artig detalj som peker seg ut er håndbrekket som har fått form som et T-håndtak montert i forkant av midtkonsollen. Med de forhøyede sitteposisjonene har også girspaken fått en høyere og riktigere plassering. Du slipper ikke unna plastikkfølelsen i CR-Vs interiør, men vi har da absolutt sett verre tilfeller enn dette.Grei sittekomfort, men kroppen har godt av en strekk på bena etter noen mil.Beveger vi oss til bakre seterad, oppdager vi raskt at Hondaen har mer å by på. Ingeniørene har droppet den tradisjonelle midtakslingstunnelen som normalt stjeler noe plass. Det gir CR-Ven et paddeflatt gulv i hele kupeen og dermed mer boltreplass for de fleste. Bakerste seterygg lar seg naturligvis felle ned, mens seteputene på sin side kan justeres i lengden. Helt nedslått åpner bakseteryggen for et lastevolum på rundt 950 liter, mens bilen som femseter rommer rundt halvparten. Honda har dessuten funnet rom for en praktisk detalj når det gjelder bagasjerommet. Plassen deles i to ved hjelp av en avtagbar plate som fjernes og legges på bunnen i bagasjerommet når den ikke benyttes. Dermed får du to nivåer til rådighet når du stabler bagasje for langturen.Reservehjulet flyttetVi kommer ikke utenom det faktum at Honda også har gjort visse endringer på eksteriøret - til det bedre, heldigvis. Bakluken, som før var sidehengslet, er nå festet i taket. I tillegg er reservehjulet som tidligere var montert på bakdøren flyttet inn i bilen og lagt under gulvet i bagasjerommet. Vi tipper mange setter mer pris på disse endringene.Borte er reservehjulet. Dessuten er bakluken nå topphengslet i motsetning til tidligere.Ikke kombinert automat og dieselPå Hondas motorprogram finner vi to innslag for CR-V. Det ene er en bensindrevet, 150 hesters, firesylindret aluminiumsmotor med variabel ventilløfting og -styring og variabel innsugingsmanifold. Denne leverer maksimal effekt ved 6200 omdreininger og maksimalt moment på 192 Nm ved 4200 omdreininger. Det gir null til hundre på 10,3 sekunder og et blandet forbruk på 0,81 l/mil. Med denne motoren får du valget mellom en sekstrinns, manuell girkasse, eller en femtrinns automatgirkasse.Vår demobil var rigget med en 2,2-liters, 140 hesters turbodiesel som leverer et maksimalt moment på 340Nm ved 2000 omdreininger. Motoren er sterk og trekkvillig over et bredt turtallsregister, og byr dessuten på en rimelig kultivert gange. Støynivået er også til å leve med, selv ved kaldstart. Noen dieselracer er det ikke, men mer enn nok til å trekke de 1600 kiloene på en overbevisende og uanstrengt måte. Vi målte for øvrig et snittforbruk ved blandet kjøring på rundt 0,65 l/mil. De som ønsker seg kombinasjonen av diesel og automatgir blir skuffet. Dette finnes per dags dato ikke tilgjengelig for Honda CR-V. Vi fant generelt lite å utsette på selve kjøreopplevelsen med denne motoren, men skal vi trekke frem noe, må det bli den manuelle girkassen. Den gir deg anvendelige girutvekslinger for norske forhold, men er også av den harde og mekaniske typen hva selve sjaltingen angår.Godt med plass, også for de i baksetet.Honda CR-V blir levert i tre utstyrsnivåer - Comfort, Elegance og Executive Advanced. Rimeligste nivå er kun tilgjengelig med bensinmotor, og rommer standardutstyr som ABS, automatisk beltetrammer, tåkelys bak, startsperre, ISOFIX barnesetefester, kollisjonsputer og antispinn. "Fattigmannsvarianten" av CR-V, med med manuelt, gir koster deg fra 359.750 kroner.Lettlest og godt opplyst instrumentering.Elegance-varianten byr i tillegg på utstyr som tåkelys foran, innsynsvern for bagasjerom, cruise control, todelt klimaanlegg, regnsensor, elektrisk innfellbare utvendige speil, 17-toms felger, girspakkule i skinn og skinntrukket ratt. Rimeligste variant her er bensinmotoren i kombinasjon med sekstrinns manuelt gir, da til 374.750 kroner. Automatgiret koster deg 20.000 kroner mer. Elegance med diesel og sekstrinn manuell kasse koster fra 391.750 kroner og har partikkelfilter som standard.Toppnivået Executive Advanced koster fra 470.750 kroner (automat, bensin), alternativt 465.750 kroner for dieselvarianten. Med en pris på 391.750 kroner med 140 hesters dieselmotor og sekstrinns, manuell girkasse, blir Honda CR-V noe dyrere enn erkerivalen Toyota RAV4 med tilsvarende motorisering. En 136-hester her koster fra 373.900 kroner, mens en 2-liters VVTi-motor på 152 hester koster fra 389.300 kroner.OppsummertHonda gir inntrykk av å ha gjort et godt stykke arbeid med utformingen av nye CR-V. Bilen fremstår som lettkjørt og praktisk, men fornuftige og godt gjennomtenkte løsninger. Er du på jakt etter en bil med rene terrengegenskaper, leter du imidlertid på feil hylle. Er du på utkikk etter en rimelig ordinær stasjonsvogn med litt ekstra bakkeklaring, godt med plass og med trekk på alle fire i ny og ned, fremstår CR-V som et godt alternativ i denne klassen til en akseptabel pris.God plass til to kaffekopper eller smårusk. Legg merke til utformingen av brekket.En praktisk plate deler bagasjerommet og tillater mer stabling i høyden.Fra rattet kan du blant annet betjene cruisekontrollen (Elegance).Honda CR-V byr på en trekkvillig og nøysom dieselmotor.Alle bilder: T.E.Oksum