Familiebil med V10 og 507 hk
PRØVEKJØRT: Høres for godt ut til å være sant? BMW M5 Touring er et solid stykke kjøremaskin, men det koster å være kar.

BMW har årevis med tradisjoner å se tilbake på når det gjelder M-familiens biler. Det gjelder også for den viktige 5-serien, som med dagens M5 har fått en modell som definitivt bør kunne bidra til å opprettholde bilens posisjon fremover.Den voldsomme V10-motoren har vi allerede stiftet bekjentskap med i M6 Cabriolet, og det er også denne prisbelønte motoren som følger oss når vi nå kikker nærmere på M5 Touring.Med dette som utgangspunkt skulle man tro det var duket for mange hyggelige stunder bak rattet. Det kan vi da også fastslå at det er etter å ha kjørt bilen noen dager. Stasjonsvogndrakten Touring er av den relativt romslige typen, selv om det finnes alternativer i samme bilklasse som rommer mer.Antall biler som kombinerer rå sportsegenskaper med familievennlige egenskaper er imidlertid begrenset, og summerer seg i praksis opp til en håndfull alternativer. Audi S6 Avant og Mercedes- Benz E 63 AMG er to av dem.Nesten som familiebiler flest, men bare nestenFor det utrente øyet vil BMW M5 Touring neppe vekke de store reaksjoner, men for en med sans for detaljer er det mye å fryde seg over. Det betyr at bilen godt kan skli inn i det anonyme fellesskapet for enkelte, mens den for andre klart og tydelig peker seg ut som noe spesiell.På lik linje som M6 Cabriolet, følger BMW M5 Touring god BMW-tradisjon med en heller diskret styling, eller en slags"ulv i fåreklær"-filosofi, om du vil. Fire grove, blankpolerte enderør pekende ut fra nedre hekkspoiler taler sitt tydelige språk om bilens natur - for den som fortatt måtte være i tvil.Grom motor, grom lydMotor og girkasse er nemlig de samme som i M6en vi prøvekjørte, selv om biltypen naturligvis er noe ganske annet. Touring-serien til BMW er velkjent for mange, og strengt tatt er det det ikke mye som hindrer deg i å kjøre M5-utgaven på en like sivilisert måte som du kjører standardutgaven.Når dét er sagt, er det neppe vanskelig å forstå hvor vrient det fra tid til annen kan være å holde seg i skinnet når over 500 hestekrefter står til rådighet.Dette plastdekselet skjuler en formidabel kraftpakke på 10 sylindre og 507 hestekrefter.Krevende girkasse Den spesielle SMG-girkassen BMW har utstyrt M5 og M6 med er ikke akkurat hverdagskost. Rigget med syv trinn og ikke mindre enn elleve programvalg er den et studie i seg selv. Fem av programmene kjøres i automat-modus, mens de resterende seks stilles til rådighet når du kjører bilen slik den fortjener - i manuell modus. Aller helst ville vi sett denne bilen med en ordinær, sekstrinns manuell girkasse, men SMGen er en god nummer to.Girskiftet foregår ved hjelp av padleårer på rattet, eller via en rødbelyste girspaken. Siste generasjon SMG-gir skal være noe raskere i sjaltingen enn sine forgjengere, men du bør påregne noe tilvenningstid. Giringen samspiller natuligvis blant annet med gasspådraget, og under heftig akselerasjon er du ikke i tvil et sekund om hva som foregår. Selv om SMG-kassen ser ut til å takle de sportslige utfordringene med den brutale V10-motoren på en god måte, er det etter vår vurdering fremdeles et stykke opp til hurtigheten og elegansen i giringen du for eksempel finner i Volkswagen/Audis dobbelclutchkasse, som blant annet er prøvekjørt i siste generasjon Audi TT.70 liter nok?Med aktiv kjøring forsvinner 70 liter drivstoff nærmest som dugg for solen. M5 Touring har om lag to tonn å dra på, og dessuten skal ti sylindre drives rundt til enhver tid. Slikt koster penger.I bykjøring slurper den i seg 2,3 liter per mil. Legger du turen til mer grisgrendte strøk, vil behovet for hyppige tankinger fremdeles være der, men i noe mer beskjeden grad enn tidligere, naturligvis.Små M5-logoer preger forskjermene.Fornuftig vektfordelingM5 Touring gir ikke inntrykk av å være fortung, til tross for en diger motor. Kjøreegenskapene er særdeles sportslige og underholdende, og levner ingen tvil om at dette er en bil med rendyrkede sportsbilegenskaper og -prestasjoner. Et bestemt trykk på gasspedalen sender deg hodestups inn i sporsbilverden, et sted du gjerne blir en stund. Dette merkes naturligvis best når all råskapen slippes løs i det sinteste programmet, P500Sport, altså når M- eller Power-knappen er aktivert.Den elektronisk kontrollerte demperreguleringen gir deg tre stivhetsgrader, alt etter ønske. Samtidig sørger luftfjæring på bakakslingen for automatisk nivåregulering, alt etter hvor mye du hiver inn i bagasjerommet til enhver tid.Sportssetene er meget komfortable og har dessuten aktiv sidestøtte hvor du selv stiller inn hvor store støtteutslagene skal være.Aktive sportsseterI en bil til to millioner kroner skal det ikke være mye å utsette på, heller ikke når det gjelder interiør. Det er det da heller ikke. M5ens sportsseter lar seg justere ved hjelp av aktive sidestøtter med tre ulike nivåer, alt avhengig av hvor hard du ønsker å være på gassen. Når sidestøttene hever seg maksimalt, sitter du da også som i en skruestikke.Det er imidlertid ikke alle situasjoner hvor dette er verken praktisk eller behagelig, og da er det kjekt å vite at støtten enkelt fjernes med et trykk på en egen knapp på dashboardet.Materialvalg og finish gir et solid inntrykk i M5ens førermiljø. Diverse M-detaljer pryder miljøet, blant annet i dørstokken, instrumenthuset og ved girspaken. Dashboardet er preget av de to halvkuplene - én for hovedindstrumenteringen og én for skjermen som huser iDrive-systemet. Sistnevnte benyttes til oppsettet av bilen, samt for navigasjon, klima og underholdning.M-modellene gir deg også tilgang til en noe utvidet menyfunksjonalitet, hvor du blant annet får kontroll over motorprogram og dempernivå. Stemmestyring er også mulig om ønskelig. Vår demobil var dessuten rigget med taktrekket i alcantara-skinn og et panoramatak i glass på 0,68 kvadrameter, begge hyggelig men fordyrende tilleggsutstyr.Panoramatak i glass gir lyse kår.Andre seterad rommer fint tre personer. Bakseteryggen kan naturligvis også felles ned og åpner dermed for 1650 liters lastekapasitet. Bagasjerommet rommer i overkant av 500 liter. En luke i bagasjeromsgulvet skjuler et knippe dekkverktøy som kan komme godt med dersom uhellet først er ute.I vårt tilfelle var bilen utstyrt med automatisk baklukebetjening som med ett tastetrykk åpner og lukker luken. Sikkert praktisk i visse tilfeller, men i hverdagslig tjas og mas er den manuelle varianten vel så grei etter vår vurdering.500 liter til rådighet i bagasjerommet.Priser og utstyrBMW M5 Touring starter på 1.803.600 kroner, men det blir raskt mer når diverse ekstrautstyr tas med i regnestykket. Vår demonstrasjonsbil var dessuten utstyrt med automatiske dørlukkere (5500 kroner), multifunkssjonsseter foran (19900 kroner), panoramatak i glass (18000 kroner), oppvarmede bakseter (4100 kroner), parkeringsassistanse (8950 kroner), TV-tuner (11.400 kroner), head-up display (24.500 kroner), talestyring (3210 kroner), DAB tuner (4550 kroner) og antrasitt taktrekk til 15.900 kroner. Alt i alt en pakke til 2.023.460 kroner levert importøren. OppsummertTil tross for en innpakning som folk flest sikkert ikke forbinder med sportsbiler, har M5 Toruing ingen problemer med å levere sportsprestasjoner i henhold til forventningene. Dette er så absolutt en ulv i fåreklær, med en kraftkilde som er i stand til å utfordre det meste av det som ruller på dagens veier. Hadde det ikke vært for elektronikken, tipper vi denne bilen ville klart 300 km/t uten de altfor store besværlighetene.Nå er neppe dét et mål i seg selv, spesielt ikke her til lands, men et formidabelt kraftoverskudd og særdeles sportslige kjøreegenskaper sørger likevel for noen uforglemmelige stunder bak rattet.Alle bilder: T.E.Oksum.