Toyota er markedsleder i hybrid-segmentet (biler med både bensin- og el-motor) med sin Prius. I luksussegmentet er det Lexus som briljerer med sine modeller. Vi har tatt en titt på Hondas alternativ Civic Hybrid.Utgangspunktet er ikke det beste for Honda. Civic hybrid-en kommer nemlig bare som fire-dørs sedan, og som kjent er ikke små sedaner det som selger best i Norge. Snarere er det menn i alderen 60+ som har en forkjærlighet for bilene. Og vi skulle tro at denne gruppen ikke nødvendigvis er den mest miljøbevisste. Men USA er hovedmarkedet for bilen, og de har ikke de samme preferansene som nordmenn.Ifølge Tom-Fredrik Rygh, PR?ansvarlig for Honda Motor Europe Ltd, er det to grupper som kjøper bilen:- Kjøperne er enten interessert i teknologien eller så er de godt voksne som vil ha en bil med automatgir og lavt forbruk, sier Rygh til HegnarOnline.I fjor ble det solgt om lag 60 Civic Hybrid. I år er målet å komme opp i 250-300 biler, opplyser Rygh. Han har større forhåpninger til salget når 5-dørs-varianten etterhvert kommer som hybrid. Kjedelig ytre, litt mer spennende indreDesignmessig tok Honda et langt skritt fremover da den siste Civic-rekken ble lansert. Tre- og femdørsvariantene har fått et futuristisk design, med en meget spesiell front og hekk. Fire-dørs hybrid-varianten er på langt nær like spennende å se på. Innvendig finner vi derimot mer futuristiske trekk, blant annet et digitalt speedometer plassert helt oppe ved frontruten. "Dual Zone"-instrumentpanel kaller Honda det. Som i de fleste andre japanske biler finner vi mye billig plast i interiøret.Bensin pluss el-motorCivic-en er utstyrt med en 1,3 liters bensinmotor på 95 hester. Totalt dreiemoment er på beskjedne 123 newtonmeter. I tillegg har den en bitteliten el-motor på 20 hester og 103 newtonmeter. Totalt snakker vi om en kraftpakke på 115 hester og et maksimalt dreiemoment på 167 nm. Det gir ok prestasjoner, uten at vi snakker om noe kraftverk. Det er heller ikke noe mål for Honda å lage en sportsbil.Honda IMA (Integrated Motor Assist) skal gi bedre driftstofføkonomi. En el-motor hjelper bilens bensinmotor under akselerasjon, samt reduserer belastningen på motoren. Når man kjører normalt brukes bare bensinmotoren. Ved bremsing og i nedoverbakke aktiverer hjulene el-motoren og generer elektrisk strøm som lader batteriet. Dette fungerer omtrent på samme måte som en sykkeldynamo.Bilen vet når den står stille ved trafikklys og slår av motoren for å spare drivstoff. Når trafikklyset skifter, berører du gasspedalen og kjører mykt og fint av sted med bensin- og el-motoren. Når hastigheten øker, er det bensinmotoren som tar over igjen. Ved gunstige kjøreforhold i bytrafikk skal el-motoren ta over ved hjelp av regenerert energi, og bensinmotoren stanses. Det siste merket vi imidlertid ikke noe til i løpet av vår korte testperiode.I og med at batteriet lades mens du kjører, slipper du også å lete etter stikkontakter.Bortsett fra et lite instrument til venstre for turtelleren, merker du ingenting til overgangen fra bensin- til el-drift og vice versa. Alt skjer automatisk. Det er ingen knapper du må trykke på.Man blir en defensiv bilist ved å kjøre Civic Hybrid. Det blir et mål å redusere forbruket og utslippet så mye som mulig. En såkalt trinnløs CVT automatkasse og cruisekontroll bidrar til dette.Bilen er for øvrig svært stillegående. Styringen er lett og presis. Vi ble imidlertid ikke helt fortrolig med bremsene. Disse var harde og ikke lette å dosere.I sin beskrivelse av bilen skriver Honda at Civic Hybrid er en bil som er "like givende og morsom å kjøre som en hvilken som helst annen Honda". Du kan si mye om bilen, men den er verken spesielt givende eller morsom.Større enn fryktetVi ble overrasket over størrelsen på bilen. Gamle forestillinger om at Civic er en liten bil viste seg å ikke stemme. Lengden er 4,55 meter, noe som for eksempel bare er tre cm kortere enn en Audi A4. Japanske bilprodusenter er ikke kjent for å utstyre bilene sine med de beste setene. Honda har ikke vært spesielt generøse når de har utstyrt Civic-en med seter heller. Komforten er direkte dårlig. Honda er blant de beste i klassen når det gjelder å utstyre bilene sine med små oppbevaringsrom.Batteriet, som ifølge Honda er på størrelse med en smal dokumentmappe, ligger (snarere står) mellom baksetet og bagasjerommet. Vi hadde ventet at mye av bagasjekapasiteten dermed skulle gå fløyten, men lastekapasiteten er på 350 liter. Til sammenligning har Lexus' nyeste hybrid-limousine LS 600h plass til 20 liter mindre.Den store ulempen ved å plassere batteriet der er at man ikke kan legge ned baksetet. Dermed kan man glemme å bruke bilen som pakkesel når man har handlet stort på Ikea. På hybrid-biler er det heller ikke noe alternativ å slenge på en henger.Lavt forbruk - lavt utslippHonda skryter veldig av drivstofføkonomien til sin Civic Hydrid. Det oppgis at bilen bare bruker 0,43 liter på mila på landeveien, 0,46 liter ved blandet kjøring og 0,52 liter i byen. Med en bensintank på 50 liter skal det gi en rekkevidde på over 100 mil før man må fylle tanken. Vi kan berolige alle bensinstasjoneiere med at det nok blir hyppigere besøk. Etter 60 mil med både småkjøring, lengre strekninger på motorveier og litt bykjøring, kom vi ikke lavere enn 0,63 liter på mila, noe de fleste dieselbiler kan hamle opp med. Uansett innbyr bilen til en defensiv kjørestil, noe som automatisk vil føre til at man sparer noen dråper drivstoff.Honda Civic Hybrid scorer best på rene utslippsammenligninger. CO2 er en av hovedårsaken til den globale oppvarmingen. CO2-utslippet er på bare 109 gram per kilometer. Det er over 30 prosent lavere enn snittutslippet for personbiler solgt i august (158 gram). Honda sammenligner seg selv med Volkswagen Golf 1,6 FSI, som har et utslipp på 154 gram. I løpet av ett år blir Civic-ens utslipp av CO2 672 kilo mindre, hevdes det.Mye utstyrJapanerne er flinke når det gjelder å utstyre bilene sine. Med unntak av metallic-lakk synes det meste å være standard. Man får både cruisekontroll, alu-felger, alarm, seks airbager, klimaanlegg, kjørecomputer, elektronisk stabilitetsprogram og automatgir på kjøpet.KonklusjonDersom du er mer enn gjennomsnittlig miljøinteressert kan absolutt Hondas alternativ være noe for deg. Du får en bra utstyrt bil med lavt forbruk og lave utslipp som er utrolig lettkjørt. Du får derimot ikke en bil som gir deg den helt store kjøregleden. Dessuten får du en bil som er lite fleksibel i forhold til lastekapasitet. Som en nummer to-bil i en familie fungerer den imidlertid bra.Honda Civic Hybrid har i praksis bare én konkurrent; Toyota Prius. Størrelsen og prislappen er omtrent den samme. Hovedforskjellen er at Prius har en mindre bensinmotor enn Civic-en, men en mye større el-motor. Civic koster rundt 3.000 kroner mer enn sin argeste konkurrent; 267.000 kroner. Prius' største fordel er at den er en fem dørs kombikupé med stor bakluke, noe som gjør den mer praktiskAlle bilder: Øystein Byberg