<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Lyst på billig bil?

Da blir du nok skuffet. Selv de billigste bilene blir for dyre for Norge.

Publisert 25. sep. 2007 kl. 12.47
Oppdatert 14. des. 2013 klokken 15.42
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 138 ord

Norske avgifter sørger for å drepe etterspørselen etter billigbiler her til lands, melder Finansavisen. I Europa kan du få kjøpt billigbiler som Kia Picanto, Hyundai Atos og diverse småbilprosjekter fra Peugeot og Toyota for rundt 10.000 euro - eller Renault-eide Dacia, som selger sin modell Logan for 7000 euro i flere vest-europeiske land.Prisforskjellen på 30 prosent vil ikke komme til syne med det norske avgiftssystemet, noe som ifølge informasjonsdirektør Tore Løvig hos Volvo Personbiler Norge gjør bilen uinteressant for det norske markedet.Selv om avgiftene hindrer at Norge blir et mulig marked, er det likevel flere bilprodusenter som ser på billigbiler som et spennende tema.- Satsingen på billigbiler er ikke noe vi har bestemt at skal være en strategi hos oss, men vi tror ikke vi kan ignorere det, sier Fords europa-sjef John Fleming til Automotive News ifølge avisen.