Det er nye tider for Subaru om dagen. I fjor høst kom den nye mellomklassebilen Impreza. Nå lanserer endelig også bilprodusenten en boxer diesel-motor. Denne kommer imidlertid i første omgang bare i den store stasjonsvognen Legacy/Outback (her er en egen sak om våre erfaringer med bilen). Først til neste år vil Impreza få den spennende motornyheten under panseret. I mellomtiden har vi kjørt toppmodellen (dersom vi ser bort i fra VRX-verstingene) med en 150 hesters bensinmotor, automat og "sport" klistret på betegnelsen.Hvor har hestene gjemt seg? Vi ble umiddelbart litt skuffet. Bilen kjører bra, for all del, men i vårt testeksemplar så det ut som om hestene hadde gjemt seg. Motoren virket mye daffere enn det de 150 hestene skulle tilsi. Dersom vi ikke hadde visst bedre, hadde vi trodd den hadde rundt 100 hester. Både automat og firehjulstrekk stjeler tydeligvis MYE kraft.Stadig flere bilprodusenter klistrer på "Sport" på sine modellbetegnelser, uten at man tenker sportsbil når man ser eller kjører bilen. Det sportslige ved Impreza-en er setene, en spoiler her og der, samt 17 tommers aluminiumsfelger. Bilprodusenten burde spart alle sports-assosiasjoner til sine verstingutgaver VRX med 230 hester og VRX STI med 300 hester under panseret.Ser man bort i fra den slappe motoren er det lite å utsette på kjøreegenskapene til bilen. Subaru har gjennom sine rally-utgaver bevist at de kan lage biler. Noe av arven finner vi igjen i "vår" bil. Den ligger bra på veien og føles balansert. Styringen er direkte, men vi synes det er svakt at automatkassen bare har fire trinn.Subaru sverger til boxer-motorer i sine biler. Slike motorer har høyere dreiemoment og lavere tyngdepunkt enn tradisjonelle motorer. Den nye boxer-dieselen vil bety at salget av Subarus biler vil skyte fart.I det daglige Du sitter "helt greit" i Impreza-en. Vårt testeksemplar var utstyrt med sportsseter som så ut til å være hentet rett ut fra Subarus rallyavdeling. I disse satt vi meget bra. Vi likte imidlertid ikke innstillingsspaken for ryggen. Plassen i kupeen er helt grei, men bagasjerommet imponerer ikke. Det tar bare 301 liter.Subaru Impreza 2,0R Sport er en velutstyrt bil, noe som betyr at tallet du finner i prislisten tilnærmet er det du må ut med. Vår bil hadde for eksempel både navigasjon, nøkkelfritt låsesystem, cruise-kontroll og xenon-lys som standard.Rygging med bilen er en risikosport i den forstand at utsikten bakover er dårlig. For å bøte på dette har Subaru plassert noen gigantiske speil på dørene, uten at det hjelper noe særlig. Vi ville ha ettermontert ryggesensor dersom vi skulle ha eid bilen.Er den sikker? Vi tør ikke ha en formening om Impreza er en sikker bil. Den har de tekniske hjelpemidlene man forventer å finne, som ESP og tracion control, samt de obligatoriske kollisjonsputene. Bilen er imidlertid ikke testet av uavhengige Euro NCAP.Vinnerformelen: Automat + firehjulstrekk Subaru Impreza begynner på 255.000 kroner. Da får du en 1,5 liters motor på 107 hester. Legger du (bare) 9.000 ekstra på bordet får du bilen med automat. Det lave pristillegget for automat må være et av de beste salgsargumentene Subaru-forhandlerne har. "Vår" bil har en prislapp på 345.000 kroner. Det finnes mange gode alternativer i det prisskiktet, men ikke med både firehjulstrekk og automat. Vi fant et reelt alternativ til vårt testobjekt: Nissan Qashqai 2.0 Acenta med 141 hester (bensin).Her er kjøperen Hvem kjøper bilen? Ifølge importøren er kjøperen av en Impreza 2,0R Sport i alderen 35 år og oppover. Dersom man ser bort i fra visse designmessige grep, ville vi trodd at bilen var tilpasset bilister på 50+.Løp og kjøp?I likhet med sine japanske konkurrenter og kolleger er det få feil på Subarus biler. Er du ute etter en tilnærmet feilfri, men anonym bil med både firehjulstrekk og automat, kan Impreza-en være noe for deg.Vi ville ha vurdert bilen dersom vi MÅTTE ha firehjulstrekk OG automat. Dersom dette ikke vare et must ville vi regnet flere andre modeller som mer aktuelle, blant annet Subarus egen Legacy, som med en sprek diesel-motor og 4WD, bare er snaue 20.000 kroner dyrere.
Subaru Impreza 2,0R SportSubaru Impreza 2,0R Sport | |
MotorMotor | 4 syl bensin (boxer)4 syl bensin (boxer) |
SlagvolumSlagvolum | 19941994 |
EffektEffekt | 150 hk@6400150 hk@6400 |
DreiemomentDreiemoment | 196 Nm@3200196 Nm@3200 |
GirkasseGirkasse | 4-trinns automat4-trinns automat |
ToppfartToppfart | 182182 |
0-1000-100 | 11,611,6 |
DrivhjulDrivhjul | 4x44x4 |
VektVekt | 13251325 |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 177177 |
Pris Pris  | 344.900344.900 |