<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Prøvekjørt: Morsom Subaru-diesel

Subaru har endelig fått diesel på programmet. Vi ble imponert!

Publisert 29. mai 2008
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 682 ord
lead

Subaru har slitt på det norske markedet etter at avgiftssystemet ble lagt om. Uten diesel-motorer i programmet ble bilene uforholdsmessig dyre, selv for meget trofaste Subaru-eiere. Nå har imidlertid Subaru lansert det de kaller en "sensasjonell" dieselmotor i Legacy og Outback. Motoren vil fra høsten av også være tilgjengelig i den nye Forrester-modellen. I 2009 kommer den i Impreza. Motoren er etter alt å dømme verdens eneste boxer dieselmotor for personbiler. Vi har hatt fornøyelsen av å prøve Legacy med den nye motoren.Imponerende motor Kundene har ventet lenge på den nye boxer-dieselen, men den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves. Motoren imponerer på mange måter, først og fremst ved at den gir et solid kraftoverskudd allerede fra lave turtall. Sprintøvelsen fra stillestående til 100 km/t tar under ni sekunder.Den nye motoren har to liters volum og er på 150 hester ved et turtall på 3.600 omdreininger per minutt. Den har et kraftig dreiemoment på hele 350 Nm ved et så lavt turtall som 1.800. Dermed blir bilen også meget morsom å kjøre. Motoren går stille, men man er aldri i tvil om at det er en diesel-bil, spesielt ikke når man gasser på. I motsetning til i de fleste andre dieselmotorer er vibrasjonsnivået nærmest fraværende.Firehjulsdriften, som er standard i alle Subaru, gjør kjøreegenskapene svært bra. En fordel (og ulempe) med Legacy-en er at den har et lavt tyngdepunkt. Det er den flate konstruksjonen på boxer-motoren som gjør det mulig å bygge bilen med et så lavt tyngdepunkt. Det gir gode kjøreegenskaper på flatmark og i svinger, men begrenser fremkommeligheten i snø. Dersom du vil unngå å leke brøytebil på vei til hytta, bør du vurdere Outback, som har 5 cm høyere bakkeklaring (20 cm).Subaru-dieselen leveres foreløpig bare med manuell kasse. Mens de fleste konkurrentene frister med seks trinn, nøyer Subaru seg med fem trinn, uten at vi savnet det sjette trinnet nevneverdig på vår ferd. Det skal visstnok komme en sekstrinns automat-kasse om ikke altfor lenge.Alderen skjemmer ingen Dagens Legacy-modell kom som 2004-modell med en mindre "facelift" i forbindelse med 2007-modellen. Til tross for at bilen begynner å dra på årene, synes vi den har et moderne og stilrent utseende. Før vi startet prøvekjøringen syntes vi at den røffere Outback-modellen var penest. Nå er vi mer i tvil.Vi har vært skeptisk til hvite biler helt siden motefargen dukket opp for alvor for et til to år siden. Men hvitt er ikke hvitt lenger. Den moderne hvitfargen fungerte svært godt på vårt testeksemplar og understreket den vellykkede designen.I tillegg til motoren var det de små tingene som gledet oss med Legacy. Et eksempel er "bulen" for luftinntak på panseret. Man tenker umiddelbart stor, potent motor. I tillegg til å kjøle ned motoren fungerer det designmessig bra.Velutstyrt Legacy har selv i Classic-utførelse mesteparten av det utstyret man forventer å finne i denne klassen. Eksempelvis får man både to-soners automatisk klimaanlegg, bi-xenon-lys og 17 tommers aluminiumsfelger.Velger man Outback, er et alternativ utstyrsvarianten Premium med skinnseter, stort soltak og navigasjon (430.000 kroner). Fra 2009 får også Legacy-kjøpere trolig denne valgmuligheten.Svært gunstig priset Med et lavt forbruk (rundt en halvliter på mila på langkjøring) og et lavt CO2-utslipp (150 gram) kommer den nye Legacy/Outback-dieselen svært godt ut av det norske avgiftssystemet. En Legacy Classic kommer på 363.500 kroner. Det er billig! Da får du en sprek motor og firehjulstrekk. Outback diesel starter på 390.000 kroner. Det finnes få direkte konkurrenter med firehjulstrekk. De nærmeste er VAG-modellene Skoda Octavia, Audi A4 og VW Passat.Dersom man vil ha en stor stasjonsvogn med trekk på alle fire til rundt 400.000 kroner, kommer man vanskelig unna Subaru Legacy.- Vi har stor tro på vår nye dieselmotor, og at Subaru-salget vil øke utover sommeren, sier informasjonssjef Stian Thrane i Subaru Norge til HegnarOnline.Anbefales Vi fant oss godt til rette i Subaru Legacy. Bilen har en imponerende motor, mye utstyr og ser ut til å være et meget godt kjøp. Anbefales.Du finner flere bilder under faktaboksen.

Subaru Legacy 2,0D ClassicSubaru Legacy 2,0D Classic
MotorMotor4 syl diesel (boxer)4 syl diesel (boxer)
SlagvolumSlagvolum19981998
EffektEffekt150 hk@3600150 hk@3600
DreiemomentDreiemoment350 Nm@1800350 Nm@1800
GirkasseGirkasse5-trinns manuell5-trinns manuell
ToppfartToppfart203203
0-1000-1008,98,9
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt15101510
CO2 (g/km)CO2 (g/km)151151
Pris Pris Â363.500363.500