Den står parkert utenfor Mercedes Norge som om den skulle være en sulten løve som vokter et palass. Den sitter på bakbena, klar til å angripe. HegnarOnline skal kjøre Mercedes SL, og fra første øyekast er det helt klinkende klart:Mercedes SL er noe helt spesielt.Taket Mercedes SL 350 er lillebroren til SL 55, men også evig nok motorisert for en bil som aller helst bør kjøres toppløs.Bilen var en av de første som fikk det elskede hard-top taket av kabrioleter, og det er tydelig at Mercedes er først i køen når det kommer til materialvalg og teknologi. Da dette er HegnarOnline-journalistens første møte med SL, er det vanskelig å si om dette er bedre enn det forrige taket, men med en perfekt tetting, meget bra lyddemping når taket er på, og en rask avkledning av toppen gir vi to tomler opp.Blir du derimot kald med taket nede slår du bare på luftskjerfet, og du kan kjøre med taket nede selv på en vintersdag. Denne unike varmeløsningen fra Mercedes som varmer fra nakkestøtten, er perfekt for en kabriolet.Avgifter Med norske avgifter er det vanskelig å forstå hvordan det er mulig å i det hele tatt vurdere en Mercedes SL. Du må være temmelig bemidlet for å bare havne i kategorien "interessert", og du bør kanskje helst høre med i toppsjiktet blant aksjemeglere om du faktisk skal kjøpe bilen. For med en pris på rundt 1,4 mill (med nødvendig ekstrautstyr), og et forbruk på rundt 1 liter på mila, forsvinner kronene fort. For ikke å snakke om verdifallet på en luksuskabriolet.Motoren HegnarOnline kjørte SL 350 med en syv-trinns automatkasse med mulighet for manuell overstyring. Denne kassa var perfekt dimensjonert i forhold til motoren, og muligheten for enten "comfort" eller "sport" gjorde behovet for overstyring ikke-eksisterende.Motoren kommer til sin rett med taket nede. Den formelig brøler bare du toucher gassen over 3.000 omdreininger (RPM). Motoren er meget lekevillig, og kombinert med den meget lettkjørte automatkassa, er denne bilen en lek å kjøre.Motoren skal ha lagt på seg 16 prosent ytelsen fra forrige modell, ifølge Mercedes, og den har et dreiemoment på 360 Nm. Med dette har du en motor som er enten svært leken eller meget føyelig. Du kan cruise sakte ned Bogstadveien eller trykke den hardt ut av en rundtkjøring - med den lettkjørte motoren er valget ditt.Prisen Det er ikke mye Mercedes hiver med for din million og noe vekslepenger. Bilen har bare to seter, minimalt med bagasjeplass og en meget bred profil. Her er utseendet og selvfølelsen satt i fokus, og uten at det trengs påpekes - dette er en usedvanlig upraktisk bil. Denne bilen er laget for å nyte - ved alle andre tilfeller enn når den betales for.SL 350 koster fra 1.361.100 kroner, men om du ønsker verstingmotoren SL 65 AMG - så koster den 3.243.400 kroner.Tanker etter testen BMW M3, Mercedes SL, Ferrari 430 og enhver Jaguar - dette er alle biler som stiller i en helt egen klasse for bilelskere. Disse modellene må bare kjøres.Du trenger ikke mer enn denne 350-motoren, da du får mer enn nok glede, og i en kabriolet vil du uansett kjøre med taket nede, for denne bilen er til for å bli sett i.Ned med taket, på med solbrillene, bak med håret, opp med nesa, inn med magen, og fei nedover Bogstadveien i din nye Mercedes SL350. Alle oss andre kan bare drømme.