<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Prøvekjørt: Audi TT Roadster

Har du lurt på hvorfor eiere av Audi-er og BMW-er smiler ekstra bredt? Det vet vi etter å ha prøvekjørt Audi TT Roadster!

Publisert 2. juni 2008
Oppdatert 6. mars 2014
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1009 ord
lead

Vi har i grunnen aldri forstått hvorfor mange har Audi TT som favorittbil. Etter å ha kjørt den åpne Roadster-utgaven en ukes tid forstår vi mer. For å starte med konklusjonen: Dette er en morobil for deg som gir blaffen i alle praktiske kriterier og pris når du kjøper bil.Vårt testeksemplar var en to-liter på 200 hester uten trekk på alle fire (2009-modellene kommer med Quattro som standard). Bilen gir et bra trøkk. 0-100 oppgis til 6,5 sekunder, mens toppfarten er på 237 km/t. Ingen sinke, med andre ord. På våt vei registrerte vi at hjulspinn kom raskt til tross for innkoblet tracion control. Bakenden virret også litt dersom man ga en del gass.Audien vi kjørte var utstyrt med S Tronic-girkassen, hvor du velger om du vil gire selv eller overlate alt til automatikken. I det daglige gjør kassen jobben helt utmerket på egen hånd. Liker du å gi jernet på svingete veier, blir du gjerne venner med girhendlene på rattet. Når du girer ned, helst med taket nede, får du en herlig lyd. I tunneler blir effekten ekstra stor. Det blir nesten så man får lyst å gire ned bare for å høre lyden (og skremme medtrafikantene) .Bøllete? Sjåfører i spreke Audi-er og BMW-er får ofte stempelet "bøller" i trafikken. De gir gjerne litt ekstra på i lyskryssene og hiver seg inn i køen foran deg. Du får ha dem unnskyldt. Å kjøre en ekstra sprek bil uten å kunne få skikkelig utløp for kreftene gjør noe med deg som bilist. Det er bare så forbasket morsomt å gi litt ekstra på ut av rundkjøringen når du har en "skikkelig" bil. Med Audi TT-en tok vi oss i det flere ganger at nå må vi ikke være like "bøllete" som andre sjåfører med lignende redskap.Barna kan være igjen hjemme Audi TT Roadster er en tvers igjennom upraktisk bil. Det eneste praktiske med den er at den er kort, slik at den er relativt lett å parkere (når man har vendt seg til hvor hjørnene på bilen er). Parkeringssensorer kommer ikke som standard.Mange cabrioleter har et lite nødbaksete for pygmeer og unger under 140 cm. Roadsteren er helt uten baksete, og det er helt greit. Du får et lite og lavt bagasjerom der du må legge Rema-posene på tvers (pass på at du ikke fyller dem for godt).Vinterentusiastene kan glede seg over at det faktisk finnes en liten luke mellom kupeen og bagasjerommet hvor du kan plassere skiene.Er Audi TT pen? Audi sverger til stofftak på sine åpne biler, både på TT-en vi har kjørt nå og A3 som er ny i bilbutikken. Taket vil selvfølgelig ikke dempe støyen like bra som en bil med ståltak, men dette er noe man får ta på kjøpet. Med metalltak kunne man også ha vinket farvel til mye av den lille bagasjeplassen man faktisk har.Taket slås kjapt og smidig opp og ned. Og skulle du bli overrasket over en regnskur, er det greit å vite at du kan lukke taket i fart. Du har også en knapp for vindskjermen som dukker opp rett bak setene. Skjermen reduserer vindsuset, men selv med denne oppe får du mer luft i håret enn i flere andre toppløse biler vi har kjørt i det siste.PS: Taket er ikke helt tett. Det erfarte vi i vaskehallen. Det kom relativt mye vann inn på førersiden til tross for at vi hadde forsikret oss om at vinduene var helt igjen.Vi synes TTs nyeste modell har fått et mer harmonisk utseende enn forgjengeren. De runde formene dominerer. Fra alle vinkler, både med og uten tak, har bilen et vellykket design. (Er du enig eller ikke? Bruk gjerne kommentarfeltet til å si din mening ).For å gi litt ekstra marktrykk når hastigheten øker spretter en spoiler opp bak. Store barn små gleder: Vi fant det litt morsomt å følge med på spoileren i bakspeilet. Den hever seg når du kommer opp i fart. Du har også en knapp hvor du selv kan senke og heve spoileren.Billig er den ikke, men hvem bryr seg? Ingen, i hvert fall svært få, kjøper TT Roadster som bil nummer én til familien. Til det er den for upraktisk. Som bil nummer to eller tre fungerer den imidlertid utmerket for den som har råd til det. For billig er den ikke.Startprisen for en åpen TT med to liter, uten quattro, er 524.500 kroner. Legger du 22.000 ekstra på bordet, får du S-Tronics-kassen. Med på kjøpet får du blant annet elektrisk åpning av taket.Pressebilen vi hadde til disposisjon, hadde ekstrautstyr for over 120.000 kroner. Vi nevner i fleng skinn-interiør til 16.000 (du tenkte vel ikke å kjøpe cabriolet med stoffseter?), navigasjon (23.000), 18 tommers alu-felger (23.000) og Audi Magnetic Ride til 14.000 kroner. Dette dempersystemet gir deg muligheten til å påvirke bilens demperkarakteristikk ved hjelp av et tastetrykk.Med en prislapp på 668.450 kroner blir ikke bare forhandleren glad. Det blir også finansminister Kristin Halvorsen.Råskinn underveis Billigere og dyrere TT-utgaver er underveis. Den mest spennende nyheten er råskinnet TTS med 272 hester under panseret. 0-100 går unna på 5,2 sekunder. Da snakker vi om sportsbilprestasjoner. Prisen er det også klasse over. Coupeen koster fra 763.800 kroner, mens prisen på Roadster er fra 806.300 kroner.Audi TT og TT Roadster kan nå også leveres med 1,8 TFSI på 160 Hk. Ifølge importøren blir prisen rundt 400.000 kroner for Coupe og 450.000 for Roadster. Den vil kun bli levert med manuell girkasse og ikke med quattro.Diesel-entusiastene kan se frem til at common rail-motoren 2.0 TDI på 170 Hk nå også introduseres i Audi TT. C02-utslippet blir på lave 139 g/km (coupe). Prisen er foreløpig ikke fastsatt, men vi vil tro at det norske avgiftssystemet favoriserer motoren.Yes! Alt i alt koste vi oss i den toppløse Audien. Du får en sprek bil som skaper mye positivt engasjement. Bare ikke bry deg om at enkelte vil se på deg som en liten bølle i trafikken.Du finner flere bilder under faktarammen.

Audi TT RoadsterAudi TT Roadster
MotorMotor4 syl bensin4 syl bensin
SlagvolumSlagvolum19841984
EffektEffekt200 hk@5100-6000200 hk@5100-6000
DreiemomentDreiemoment280 Nm@1800-5000280 Nm@1800-5000
GirkasseGirkasse6-trinns S tronic6-trinns S tronic
ToppfartToppfart237237
0-1000-1006,56,5
DrivhjulDrivhjulForanForan
VektVekt13151315
CO2 (g/km)CO2 (g/km)186186
Pris fraPris fra546.800546.800
Pris demobilPris demobil668.450668.450