30 grader. Sol fra skyfri himmel. Rammen kunne ikke vært bedre da vi hentet ut vårt testeksemplar av Volvos cabriolet C70. Intens hete i kupeen blir erstattet av en lett bris i det vi vrenger av taket. Så er det bare å nyte fuglekvitter og solen som strømmer inn.Cruiser! Dersom du er ute etter en sporty cab, kan du bare slutte å lese videre. Det er ingen tvil om at C70 først og fremst er en cruiser. Til tross for en relativt stor 2,4 liters dieselmotor på 180 hester, får du ikke lyst å gi på. Alt er tilrettelagt for cruising i lavere hastigheter. Motoren virker daff og styringen er ikke så direkte som i sportsligere cabrioleter. Vi vil tro at C70 først og fremst er tilpasset det amerikanske markedet. Det er en meget komfortabel cruiser uten den store kjøregleden.Mange vil nok være skeptiske til kombinasjonen cabriolet og diesel. Lydnivået blir som kjent gjerne noen hakk høyere med diesel på tanken. På tomgang hører du knapt motoren, men i fart bråker den faktisk en del. Vi ble aldri 100 prosent komfortable med den fem trinns automatkassen. Giringen virket litt "tilfeldig". Heldigvis er det mulig å overstyre kassen dersom man synes man gjør en bedre jobb selv.Den er pen! Vi synes Volvo C70 har et vellykket design både som cabriolet og coupé. Den er rett og slett stilig.- Å skape en vakker cabriolet er ikke spesielt vanskelig. Utfordringen ligger i å gjøre den like elegant med taket på. Vi begynte med å formgi den mest perfekte 4-seters coupé vi klarte. Først da formga vi cabrioleten. Resultatet taler for seg selv, sier Fedde Talsman, sjefdesigner for Volvo C70, i brosjyren for modellen.Hardtop gir absolutt et plusspoeng. Det vil ikke være noe problem å bruke den året rundt. Prosessen med å slå opp og ned taket skaper oppmerksomhet. Det er ikke fryktelig mange som snur seg etter bilen når du kjører på veien, men i det du parkerer og trykker på knappen for å åpne eller lukke taket, kommer de lange blikkene. Etter en møysommelig prosess er det tredelte taket på plass.Vær imidlertid oppmerksom på at taket ikke kan åpnes i fart. I sikkerhetens navn må man holde fotbremsen inne for å kunne rikke taket en centimeter. Kjører du i så mye som én kilometer i timen får du alvorlige advarsler på et display i dashbordet om at du nærmest ødelegger bilen dersom du kjører videre.Interessant C70-en har noen interessante finesser. Én av disse er at lyden fra ryggesensoren automatisk demper musikken dersom du kommer for nærme en vegg, slik at du skal høre signalet bedre. En annen detalj er låsbare lommer i dørene. Her kan du plassere verdisaker dersom du tør forlate bilen med åpent tak.Gammeldags Mediesystemet i bilen virker noe tungvint og lite "up to date". Systemet i biler i samme prisklasse virker moderne, bedre og mer intuitivt i bruk. Vår bil var utstyrt med navigasjonsanlegg (19.500 kroner ekstra). Du finner faktisk ingen knapper for betjening av dette anlegget verken i midtkonsollen eller på rattet. Du må fikle med noen små knapper gjemt på baksiden av rattet. Det skal imidlertid finnes en fjernkontroll til navisjonsanlegget, uten at vi fant en slik i testobjektet.Relativt rommelig De fleste som kjører cabriolet har vanligvis minst én til to andre biler de bruker i det daglige. Den toppløse bilen brukes til "koseturer", mens turen til Ikea gjøres unna med den store familiebilen. Enkelte vil nok klare seg med bare C70. Den har faktisk et ganske stort bagasjerom, i alle fall når taket er oppe. Som coupé har du 400 liter til rådighet, noe som slettes ikke er verst. Det nedslåtte metalltaket stjeler imidlertid halvparten av plassen, men du har fortsatt plass til noen vesker. Dersom du ikke skal belemres med barnevogner og annet stort "pikk-pakk", kan bilen være stor nok for deg.Bilen er registrert for fire personer, men de som sitter på bakerste rad har ikke all verdens plass. Innstigningen er kronglete selv om man ved et tastetrykk på forsetene kan flytte disse frem.Volvo = sikkert som banken Et av Volvos salgsfortrinn er at kundene gjerne oppfatter bilmerket som mer sikkert enn andre merker. I en toppløs bil blir dette enda viktigere. C70-en føles sikker. Den har alt det sikkerhetsutstyret du venter å finne, pluss litt ekstra. Du finner alle mulige kollisjonsputer- og gardiner. Dersom uhellet virkelig er ute, og bilen velter, har du det Volvo kaller ROPS (Roll over Protection System) som skal redde deg.Her er kjøperen- Hvem kjøper C70?- Hvem som kjøper C70 er ikke raskt og lett å svare på. Startpris veiledende, med 2,0 dieselmotor, er 459.900 kroner. Det kan se ut til at rent aldersfordelt er interesse for den type bil - ingen rå sportscab, men mer en cruiser - fra 35 til 60 år. Det er kanskje fortsatt størst interesse hos menn, men vi ser stadig mer av kvinner som er interessert i cab, men det er kanskje helst de mindre modellene, sier Volvos PR-direktør Tore Løvig til HegnarOnline. Han tror også det er en del kunder i gruppen "kjøpesterk, med barn ute av redet".Ifølge Løvig ble det solgt 60 C70 i fjor. Så langt i år er salget på 28 biler (per 11. juni).- D5 180 hk har vært mest populær til nå, men det er mulig den nye 2,0D automat vil ta over som mest solgte C70-variant, sier Volvo-toppen.Flere gode alternativer Alt i alt fant vi oss godt til rette bak rattet på C70. Du sitter, som i alle moderne Volvo-er, meget bra. Komfort er definitivt prioritert fremfor sportslighet. De meget behagelige skinnsetene har selvfølgelig elektrisk betjening med minne. Det tykke sportsrattet med skinnpolstring og elementer av aluminium gir de rette signalene.Volvo C70 er ingen billig bil. D5-utgaven med automat og høyeste utstyrsvariant Summum koster fra 579.900 kroner. Pressebilen var dessuten forsynt med ekstrautstyr for nærmere 60.000 kroner. Et navigasjonsanlegg til snaue 20.000 kroner og et heftig anlegg til 17.500 kroner bidrar til å sende prisen opp i 637.500 kroner. Konkurrentene blir først og fremst Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes CLK og SLK og Saab 9-3I og med at C70 er en cruiser, trenger du kanskje ikke den største dieselmotoren. Hvis du velger varianten på 136 hester sparer du dessuten 100-150.000 kroner, dersom det skulle være noe poeng.PS: Har du store føtter? Da bør du i alle fall prøve bilen før du kjøper den. Tidligere i år ble en Volvo-forhandler i den tyske delstaten Baden-Württemberg dømt til å gi en kunde rabatt, fordi det ikke var plass nok til kundens store føtter rundt gasspedalen i C70-en hans. Kunden brukte sko nummer 47.Du finner flere bilder under faktarammen.
Volvo C70, D5, SummumVolvo C70, D5, Summum | |
MotorMotor | 5 syl diesel5 syl diesel |
SlagvolumSlagvolum | 24002400 |
EffektEffekt | 180 hk@4000180 hk@4000 |
DreiemomentDreiemoment | 350 Nm@1750-3250350 Nm@1750-3250 |
GirkasseGirkasse | 5-trinns aut. (Geartronic)5-trinns aut. (Geartronic) |
ToppfartToppfart | 220220 |
0-1000-100 | 9,59,5 |
DrivhjulDrivhjul | ForanForan |
VektVekt | 16841684 |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 193193 |
Pris fraPris fra | 579.900579.900 |
Pris demobilPris demobil | 637.500637.500 |