<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Liten, dyr og overraskende sterk

Den er noe av det minste Mercedes har å by på, men bare i omfang.

Publisert 27. jan. 2009 kl. 14.15
Oppdatert 15. des. 2013 klokken 14.41
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 596 ord

Mercedes CLC er den nye modellbetegnelsen på Mercedes C-klasse Sportscoupé. Navnet er splitter nytt, men designlinjene er de gamle. Bilen ble lansert med brask og bram i Norge på taket av den norske Operaen.HegnarOnline har hatt en rød versjon av denne på test, og den overbeviste bare sånn delvis. Dessverre blir denne bilen noe utsatt for vårt stygge avgiftsregime, og derfor blir CLC en ganske sjelden bil på norske veier.Mercedes og manuelt gir er ikke nødvendigvis en vellykket kombinasjon. Tidligere i år har vi kjørt en C-klasse med samme 6-trinnskasse, noe som ikke kom nært de smidige automatgirene vi har blitt vant til i Mercedes. Fordelene i forhold til CO2-utslipp og manuelt gir vises klart og tydelig på prislappen. Du kan på det mest kutte opp til 10 gram per km i CO2-utslipp hvis du bytter ut automatkassen med manuell.På CLCen fungerte 6-trinnskassen utmerket. Bilen sitter godt på veien, og er helt oppe i ryggen på VW Scirocco (og kanskje forbi) når det kommer til en sportslig gjennomføring.På papiret er CLC180 Kompressor ikke den mest imponerende med 143 hester og 220 Nm som skal flytte på 1,4 tonn. På veien føles derimot ikke bilen verken tung eller seig, da den skyter ut av bilkryssene. Kompressoren gjør jobben effektivt, og sørger for å holde trykket oppe fra omtrent 2.000 omdreinger og oppover, noe som gjør at denne bensinmotoren fungerer utmerket til bykjøring. Det er uansett ikke nok til å gjøre CLC180 kompressor til en sportslig bil.På tross av manglende sportslighet, er det en glede å sitte bak rattet på CLCen, da den er godt lydisolert og byr på den høye kvalitetsfølelsen som er gjennomgående i alle Mercedes-bilene. Bilen har et oppsett vi kjenner godt fra C-klassen, og selv om linjene er strammere sitter du like godt.CLCen drar fra null til hundre på 9,7 sekunder, med en toppfart på 220 km/t. Den er ganske tørst, da den på blandet kjøring bruker 0,77 liter på mila. Men dennne motoren slipper bilen ut182 gram CO2 per kilometer.Bilen bygger på den gamle C-klassen, og årene har tynget linjene på bilen noe. Den er mer en skikkelig facelift av den gamle Sportscoupéen med nytt navn, enn den er en splitter ny modell. Fronten er lik den nye C-klassen, rompa er ny, mens selve bilen har strukket seg 11 centimeter i forhold til forgjengeren.Tanker etter testen Hadde Mercedes solgt CLC uten avgifter og moms, ville prisen havnet noen hundrelapper under 200.000 kroner, og vært mer tilgjengelig for sin målgruppe: ungdommer.Dessverre får du et moms- og avgiftspåslag på over 180.000 kroner, og denne lille innstegsmodellen konkurrer da med selv små-SUVene i pris. Dette gjør bilen tilnærmet uaktuell for norske veier. Til sammenligning koster en VW Golf med tilsvarende motor fra 288.000 kroner. Velger du heller en diesel-versjon i CLC 200CDI, må du ut med 355.800 kroner.Prisen er trolig det som vil senke denne modellen i Norge. CLCen var en meget fin og god bil, men til denne prisen blir det litt for lite valuta for pengene. Konkurransen i dette segmentet er knallhard, og CLCen er kanskje mer tilpasset det britiske markedet enn det norske.X-faktoren Hadde Mercedes tatt en like stor design-sjanse som VW gjorde med Scirocco, så kunne CLC gått fra å være en litt dyr og kjedelig skuffelse, til å bli en meget morsom og kul bil. Problemet med CLC er nok at den fortsatt på alle måter er en C-klasse, men inn til videre er det kun navnet som har endret seg. Med tid og stunder vil nok utseendet også få et tydelig særpreg for CLC.Les vår test av VW Scirocco her