Nesten-Golf bedre enn originalen
Prøvekjørt: Her er bilen du heller bør kjøpe dersom du vurderer en Golf GTI.

Se video av bilen nederst i sakenHusker du Scirocco, Volkswagens lille, kule "sportsbil" på midten av 70-tallet? Nå har tyskerne børstet støv av det gamle merkenavnet og lansert tredje versjon av det som er Golfs kule fetter. Vi har prøvekjørt topputgaven med 200-hesteren som blant annet sitter i Golf GTI, med den superkjappe DSG automatkassen.Råtøff! Det morsomme med Volkswagen er at de viser at de kan lage biler som folk snur seg etter. Vi opplevde det i Passat CC, som fikk mange lange blikk, og i Scirocco-en. Designavdelingen til Volkswagen må kunne si seg fornøyd med resultatet. Vi synes Scirocco ser direkte tøff ut. Den frekke bilen er både lav og bred. Vi ser klare likhetstrekk i forhold til konseptbilen IROC, som ble vist på motormessen i Paris i 2006, selv om man har feiget litt ut i forhold til den.Du sitter som støpt Du setter deg ikke inn i Scirocco. I stedet setter du deg ned i noen flotte sportseter i skinn hvor du sitter som støpt. Perfekt. Gi gass, og smilet blir bredere. DSG-kassen lystrer alle dine befalinger og gir fra seg en deilig lyd forbindelse med hvert girskift, nesten som i Audi TT med samme kasse og motorisering.Interiøret kunne vært gjort litt mer spennende. Det meste er plukket rett fra VWs delelager, men enkelte detaljer frisker opp, som de trekantede håndtakene på dørene.Baksetet er ikke bare til pynt. Det er faktisk mulig for to voksne å sitte behagelig på andre rad. Innstigningen er riktignok litt kronglete, men når du er på plass, sitter du bra. Noe pakkesel er bilen ikke, men du får med deg nesten 300 liter bagasje. Det er litt mindre enn i en Golf. Glem imidlertid det, Scirocco var aldri ment å være praktisk. Scirocco er og blir bil nummer to i veletablerte familier.Tøff konkurranse i lite segment Importøren Harald A. Møller har personer i alderen 25-45 år som målgruppe. Det blir trolig flere menn enn kvinner som kjøper bilen. Volkswagen sikter seg inn mot trendsettere som er opptatt av design. Nye Scirocco skal først og fremst konkurrere med BMW 1-serie, Volvo C30, Opel Astra GTC og Mini Cooper. Det er definitivt ikke det største segmentet i norsk bilbransje. Vi vil dessuten tro at segmentet er blitt mindre etter finanskrisen. Salget av "show off"-biler vil falle til fordel for salget av mer fornuftige biler.For deg med bensin i blodet Mens Volkswagens øvrige kunder stort sett sverger til diesel, vil de fleste Scirocco-kjøperne velge bensin. Importøren anslår at hele 85 prosent av kundene vil gå for det. 1,4-literne på 122 og 160 hester ventes å bli volummodellene. Startprisen med den minste motoren er satt til 276.000 kroner før du må laste opp med nødvendig ekstrautstyr for en del tusen. Dette kan være et utmerket alternativ dersom du vil ha en kul bil, men ikke vil betale nærmere en halv million.Det eneste vi savnet i forbindelse med vår testkjøring var tørre, svingete sommerveier. Bilen nærmest trygler og ber deg om å få leke. Vi måtte imidlertid holde bilen "i bånd" på glatte vinterveier, men fikk tidvis sett hva som bor i den.En ekte GTI Selv med 200 hester er ikke Scirocco en ekte sportsbil, men den er sportslig nok til at man får en meget hyggelig og inspirerende kjøretur. Konklusjonen vår er at nykommeren er et spennende alternativ til biler som BMW 1-serie og Mini. Designen er frekk. Kombinasjonen med Golf GTIs motor og den fremragende DSG-kassen passer bilen perfekt.Dette er den "ekte" Golf GTI! God fornøyelse!
VW SciroccoVW Scirocco | ||
Motor Motor  | 4 syl.4 syl. | |
SlagvolumSlagvolum | 19841984 | |
EffektEffekt | 200 hk/6000200 hk/6000 | |
DreiemomentDreiemoment | 280 Nm/1700-5000280 Nm/1700-5000 | |
ToppfartToppfart | 233233 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 7,17,1 | |
GirkasseGirkasse | 6 trinn DSG-automat6 trinn DSG-automat | |
DrivhjulDrivhjul | FremmeFremme | |
VektVekt | 12851285 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 179179 | |
Pris fraPris fra | 276.280276.280 | |
Pris testbilPris testbil | 474.460474.460 | |