<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mer luksus fra Lexus

HegnarOnline bringer deg Norges første test av Lexus' nye bil.

Publisert 4. mai 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 4 ord
+ mer
lead
Lexus RX450h
Lexus RX450h

(Ungarn) Lexus RX var markedets første "crossover SUV". 2009-utgaven, som har sin verdenslansering i Ungarn i disse dager, er lik den originale RX-utgven, men 2009-modellen er både mer sportslig og langt mindre tørst. Vi har testet den i dag.Lexus RX ble første gang lansert i 1998, og selve formen har vært relativt lik de de 11 årene, frem til dagens nye utgave.HegnarOnline kom til testen av Lexus RX400h (forrige utgave) med et skeptisk utgangspunkt. Bilen var, på papiret, en litt underlig kombinasjon av miljøteknologi og en svær SUV. I virkeligheten kom det klart frem hva som er poenget med denne bilen - den er et perfekt kompromiss mellom miljø og luksus.Du trenger ikke å gi slipp på all komfort, men du trenger heller ikke å være et miljøsvin.2009-utgaven har en kraftig forbedret teknologisk plattform, som har fjernet de få barnesykdommene hybrid-teknologien presenterte. I RX450h leverer Lexus en full hybrid-bil, med et imponerende kvalitetsnivå og kjøreglede.Teknologien Det er under panseret og gulvet du finner det mest interessante i RX450h. En bensinmotor og to elektro-motorer er det som driver bilen fremover.I RX450h får du en 3,5 liter bensinmotor som drives på en "Atkinson syklus", et oppsett som gjør at bilen bruker minimalt med drivstoff. Motoren bruker også eksosvarme til å varme opp motoren raskere, noe som kutter utslippene ytterligere. Bilen kommer med to 650 V el-motorer.Den fremste yter 123 kW, mens den bakerste yter 50 kW. Ved lett kjøring i by driver el-motoren bilen på lavere hastighet, mens bensin-motoren tar over på høyere hastighet eller ved hard akselrasjon. Som på alle hybrid-løsninger, lader motoren ved nedbremsing.Motoren yter 249 hestekrefter, mens totalt hestekrefter er 299 inkludert el-motorene. CO2-utslippet er på skarve 148 g/km.Toyota har lang erfaring med hybrid-systemer, og har totalt solgt godt over en million hybridbiler. Et resultat av salgssuksessen, er blant annet teknologi som PCU - Power Control Unit. Denne gir deg nok kraft når du behøver det, men hjelper samtidig bilen til å bruke minst mulig energi. Alt for å spare på forbruket og utslippene.Et annet resultat av hybrid-satsningen til Toyota og Lexus er girkassen, som er spesielt utviklet for hybrid-motorløsninger.RX450h kommer med E-four, et firhjuldrifts-system med tilnærmet binært dreiemoment (el-motorer har som kjent meget høyt dreiemoment). Firhjulsdriften er et meget viktig salgsargument i kalde og til tider glatte og bratte Norge, og har gjort denne luksusbilen til en stor suksess i blant annet Tromsø, en by som normalt ikke har så mange tilsvarende luksusbiler.For å optimalisere kjøreegenskapene til forholdene, kan føreren endre modus på bilen. Dette er eco-mode og snow-mode. Aktiverer du eco-mode "tuner du ned" bilen, slik at du oppnår optimal ytelse. Du justerer da ned både aircondition og selve motoren. I snow-mode aktiverer bilen permanent 4x4-drift.Kjørefølelsen Kjørefølelsen i Lexus RX er helt på topp i sin klasse. Lexus har lyktes å eliminere tidligere problemer med nervøs styring ved nødakselrasjon, og har fordelt kraften mye mer jevnt over registeret. Du får ikke det voldsomme sparket i ryggen, men du presser bilen fint opp i representativ fart på kontinentale motorveier.Den er godt isolert, og med seter som man forventer i en bil til omtrent en million kroner.Den er ganske enkelt en fryd å kjøre, såvel på brede motorveier som humpete byveier. I hårnålsvinger, i nedoverbakke, er eneste gangen du faktisk føler at bilen veier hele 2,2 tonn.Kjøreegenskapene er betydelig oppgradert fra 400h, og den tunge følelsen på rattet er helt borte.Gjennomtestet RX450i er testet på mange veier, blant annet har den tilbrakt mange timer på snøfylte veier i Hokkaido, nord i Japan. På disse veiene fikk Lexus testet ut både snow-mode og heads-up displayet (HUD).Bilen er også testet på den legendariske racingbanen, Nürburgring.Dette viser at Lexus har lagt vekt på det sportslige i bilen, som har et dobbel-wishbone oppsett på bakhjulene, elektroniske kontrollerte luft-dempere (på topputgaven) og dynamisk styring.Leketøy, gadgets og dilldall Bilen kommer med en rekke funksjonelle knapper som gjør livet lettere og litt morsommere. Som på andre high-end Lexus og Toyotaer er parkeringshjelperen topp i klassen, skjermen og media-anlegget er av høy kvalitet (og det samme er høytalerne). Bilen kommer, som de fleste andre luksusbiler, med radarstyrt cruisecontroll.Noe helt nytt (for meg iallefall) er Lexus' "side monitor". Bilen "ser deg komme", og lyser opp området rundt førersiden. Lexus kaller dette et pytt-kamera, slik at du slipper å tråkke i en vannpytt på en mørk kveld. Artig!Den radarstyrte cruisecontrollen kommer også med et pre-crashsystem, likt det vi ser hos blant annet Mercedes. Dette forbereder bilen på kollisjon før du rekker å reagere.Tanker etter første tur Denne testen er så fersk som overhodet mulig, og selv før vi har fått se prisen på bilene.Lexus RX450h kommer med en 3,5 liter bensinmotor og to el-motorer. Det som er forskjellig mellom modellene, er utstyrsnivået.Den biligste utgaven koster 875.300 kroner, mens toppmodellen koster 1.037.100 kroner.Konklusjonen er enkel: Vurderer du SUV i disse dager må RX450h prøvekjøres - for dette funksjonell og miljøvennlig luksus!