<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nissan Qashqai +2 vs X-trail

Hvilken firehjulstrekker bør man velge; Nissan Qashqai +2 eller X-trail? Vi har prøvekjørt begge.

Publisert 5. juni 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

Nissan har funnet vinneroppskriften på det norske markedet; kombinasjonen firehjulstrekk, automat og diesel. Bilprodusenten kom nylig med en forlenget utgave av sin store suksess Qashqai; + 2. Dette er en såkalt crossover. Fra før hadde japanerne den kasseformede X-trail i modellprogrammet. X-trail og Qashqai + 2 er likt motorisert og har nesten samme pris, er det dermed fare for kannibalisering?Etter å ha kjørt begge biler kan vi slå fast at målgruppen er vidt forskjellig. Mens Qashqai med sitt friske formspråk appellerer til de urbane, litt kule, er X-trail beregnet på en mer trygghetssøkende og traustere målgruppe.Les Qashqai +2-testen herNissan X-trail ble første gang lansert i 2001, og dagens utgave ble første gang lansert i 2007. Den japanske SUVen bærer helt klart preg av å være en flere år gammel modell, og mye av 2001-modellen henger fortsatt igjen. Fra 2001 til nå har SUV-sfæren forandret seg kraftig, og blitt betraktelig mer nyansert. Mens Nissan selv har hatt enormt stor suksess med sin Qashqai, så påpeker det også svakhetene med X-trail.Qashqai + 2 har for eksempel et betraktelig mer moderne interiør enn sin aldrende bror.Motoren Du har fire motor-alternativer i X-trailen, mens de to dieselutgavene på 150 og 173 hester er volummodellene. Vår test-utgave var uten tvil en diesel, da brummingen var umiskjennelig, og styrken helt fra bunnen av registeret var tilfredsstillende. På tross av en høy egenvekt, 150 hester og 320 Nm, føles X-trailen riktig motorisert. Med denne motoren blir bilen prismessig riktig i forhold til norske skatteforhold.På veien Bilen sitter godt på veien, men er helt åpenbart en stor SUV, da den tenderer mot å krenge i svingene, noe som trekker ned på helhetsfølelsen. Du sitter godt i setene, men HegnarOnline stiller seg skeptisk til kvaliteten over lang tids bruk, da setene er av merkbar lavere kvalitet enn sammenlignbare biler i klassen. Hvordan er disse om to, tre og fem år?Små mangler ødeleggerTestbilen hadde små mangler som ødela mye for helhetsfølelsen. Primært gjaldt dette vindusviskere og ryggesensorer. Gjennom hele testperioden var det "godt" norsk vær (snø/sludd) og det var fysisk umulig å finne et visker-nivå som var effektivt nok til å holde ruta ren og pen, men samtidig treg nok til å ikke drive deg til vanvidd. Bilen har ingen automatiske viskere, og manglene på intuitiv styring av disse var mildt sagt skuffende. Bilen, som er stor og uhåndterlig som alle SUVer er, hadde verken ryggekamera eller ryggesensor.Her ser vi tydelig alderen til X-trailen, da bilen virker helt utdatert uten disse to tekniske nyvinningene - vindusviskere som ikke krever din fulle oppmerksomhet og ryggesensor som sørger for at du ikke rygger over naboungen.Vi velger brorenVi ville heller ha valgt Nissan Qashqai +2, mest på grunn av et mer moderne ytre og indre.

Nissan X-TrailNissan X-Trail
Motor Motor Â4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19951995
EffektEffekt150 hk/4000150 hk/4000
DreiemomentDreiemoment320 Nm/2000320 Nm/2000
ToppfartToppfart181181
0-100 km/t0-100 km/t12,512,5
GirkasseGirkasse6 trinn automat6 trinn automat
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt16251625
CO2 (g/km)CO2 (g/km)216216
Pris fraPris fra374.500374.500
Pris testbilPris testbil460.200460.200