<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vinnerne og taperne i bilkrigen

Salget av nye biler i Europa fortsatte å falle i mai for 13. måned på rad. Her får du vinnerne og taperne.

Publisert 16. juni 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 186 ord
lead
Volvo plug-in hybrid - Foto: Selskapet
Volvo plug-in hybrid - Foto: Selskapet

Salget falt enda 4,9 prosent i mai i forhold til samme måned i fjor, men det betyr likevel at nedgangen har bremset noe opp. Ifølge sammenslutningen av europeiske bilprodusenter (ACEA) var det bare Volkswagen og Fiat som kunne notere seg for en økning i salget i de 28 landene oversikten dekker - EU-landene minus Kypros og Malta, men pluss Norge, Island og Sveits.Salget økte med 39,7 prosent i Tyskland og 11,8 prosent i Frankrike takket være vrakpant som ble innført for å stimulere salget. Men andre stimuleringsopplegg bidro ikke til økt salg i Storbritannia og Spania, der nedgangen var henholdsvis 24,8 prosent og 38,7 prosent. I Øst-Europa kollapset salget i de fleste landene. Verst var det i Latvia der det var en nedgang på 80 prosent. Bare i Tsjekkia og Slovakia var det oppgang.BMW, Volvo og General Motors var blant merkene som ble hardest rammet, og konkursrammede Chrysler hadde en nedgang på 60 prosent og Saab på 65 prosent. VW hadde en økning på 3 prosent og Fiat på 2 prosent, mens Hyundai økte med 25 prosent og Renaults rumenskproduserte billigmerke Dacia med hele 99 prosent.