Markedet for små bybiler har vært fullstendig dominert av Daimler-konsernets Smart og el-biler som Think og Buddy. Nå forsøker også japanske Toyota seg med sin IQ, verdens minste fireseter.Vi har prøvekjørt to av IQ-variantene. Det er viktig å velge "riktig" motor og girkasse. Først kjørte vi en én-liters bensinutgave på 68 hester med Multidrive trinnløs automatkasse. Her var det ikke mye sprut, men det er ikke noe problem å holde følge med trafikken under normale forhold. Vi ville ha gått for 1,4 literen med manuell kasse. Den var mye morsommere å kjøre og passer den lille bilen bedre.Den ser morsom ut også. Bilen er bare 2,985 m lang, 1,68 m bred og 1,5 m høy. Likevel skal den kunne frakte fire personer, for eksempel tre voksne og ett barn på en komfortabel måte på motorveien i hastigheter opp til 170 km/t.Kupeen i IQ er overraskende romslig på førerplass. Her får man ingen klaustrofobifølelse.IQ har enkelte særegenheter. For eksempel fant vi bare en måte å styre radioen på, ved hjelp av en bitteliten joystick på rattet.Baksetet har, overraskende nok, ISOFIX-feste til babysete. Vi fikk ikke testet ut om det faktisk var plass til dette, men vil gjerne ønske småbarnsforeldre lykke til med monteringen. Vi brukte baksetet som bagasjerom. Det som EGENTLIG er bagasjerom har plass til en Grandiosa eller to på høykant. Styr unna Full Pakke og Big One.(Artikkelen fortsetter under bildet)Topputgaven med den største motoren, som var vår favoritt, er blant annet utstyrt med både delskinn og navigasjonsanlegg.IQ er og blir en bybil. Dette er selvfølgelig ikke en bil som man "ragger" rundt på landsbygda med.iQ begynner på 155.000 kroner, mens utgaven vi likte best koster 211.000 kroner. Det er ikke direkte billig. Selv Toyotas egen (og større bil) Aygo koster betydelig mindre. Den har en startpris på under 120.000 kroner, men er ikke langt nær så kul som nykommeren. Hovedkonkurrenten Smart er også billigere, men har bare to seter.Toyota-ledelsen rapporterer om et IQ-salg som er bedre enn ventet. Kanskje kundene er ganske smarte? De får i alle fall en morsom bil.(Artikkelen fortsetter under bildet)Toyota-ingeniørene satte seg fore å skape mer plass for passasjerene i en liten og kompakt bil. De har benyttet seks innovative nye løsninger for å få til dette i nye iQ,1) Ny differensialEn nyutviklet differensial gjør det mulig å bygge iQ med korte overheng, noe som gir 10 centimeter bedre plass innvendig. Motorrommet kan gjøres mer kompakt, forhjulene kan plasseres helt fram i hjørnene og passasjerplassen kan økes.2) Drivstofftanken er plassert under gulvetPlasseringen av drivstofftanken har gjort det mulig å lage et kort overheng også bak, slik at bilens totallengde kan reduseres.3) Mindre klimaanleggVarme-/klimaanlegget er redusert i størrelse uten at dette går utover ytelsen. Ddet asymmetriske dashbordet kan beveges framover for å gi bedre plass i kupeen.4) Asymmetrisk dashbordiQs innovative dashbord ble laget for å åpne opp passasjerplassen foran. "Skyv framover"-strukturen på dashbordet gir tilstrekkelig plass for forsetepassasjeren også når setet er i fremre posisjon,5) Ny tannstang-plasseringToyota har tatt i bruk en senterplassert tannstangstyring plassert høyere opp i motorrommet. Denne løsningen gir sammen med motor og differensial muligheter for bilens korte overheng.6) Slanke seterDe slanke setene i iQ frigjør fire centimeter.
Toyota iQToyota iQ | ||
Motor Motor | 4 syl.4 syl. | |
SlagvolumSlagvolum | 13641364 | |
EffektEffekt | 90 hk/340090 hk/3400 | |
DreiemomentDreiemoment | 190 Nm/1800-3200190 Nm/1800-3200 | |
ToppfartToppfart | 170170 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 11,811,8 | |
GirkasseGirkasse | 6 trinns manuell6 trinns manuell | |
DrivhjulDrivhjul | FremmeFremme | |
VektVekt | 945945 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 104104 | |
Pris fraPris fra | 154.900154.900 | |
Pris testbilPris testbil | 211.200211.200 | |