Toppløs fransk ballerina
Peugeot 308 CC er en luftig, toppløs, fransk ballerina. Men pass på hodet.

Peugeot er biler du enten elsker eller hater. Formen på deres CC-modeller er påfallende lite maskulin, og 308 er ikke et unntak. Det er mange merkelige design-valg som er gjort, og disse kommer godt frem når bilen har taket på. Med taket av, ser den pen ut - men hvilken cab gjør ikke det?(Artikkelen fortsetter under bildet)Et fårete glis Fronten på bilen ser bokstavlig talt identisk ut med et fårete glis, et designvalg det er vanskelig å forstå hvorfor Peugeot velger å satse på. Her er det ikke maskulinitet å spore, noe som trolig er poenget.Med taket på ser stussen "rar" ut. Det er noe med proporsjonene som ikke stemmer helt. Nå skal det sies at 308 CC er penere enn forgjengeren. Sjekk ut venturitunnelen nederst på bilen som skal sørge for bedre aerodynamikk. En smule "overkill", spør du oss.Diesel og automat Mange mener at cabrioleter skal ha bensinmotor og manuell kasse. Det er vi ikke enige i. Kombinasjonen av en relativt sterk diesel-motor på 136 hester og en deilig seks trinns automatkasse passer bilen perfekt.Bilen kjører meget bra. På tross av at avkappet tak fører til mye ekstra vekt (dørene er helt ekstremt tunge som følge av all forsterkningen), føles bilen lett og ledig, og dieselmotoren er meget fin i cruisefart. Trykker du foten mot gulvet med taket nede, er det en utilfredsstillende lyd som omkranser deg. En uoljet pepperkvern som kverner småstein. Det er lyden.Som en fransk ballerina Franskmennene har tidligere satt komfort foran sportslighet når de har designet biler. Selv om 308 først og fremst er en cruiser, er det likevel mulig å utfordre den. Den håndterer svingete veier med en balanse som minner om en fransk ballerina, og selv med aggressiv kjørestil, klarer du ikke å vippe den av pinnen. En piruett eller to er ikke å forakte i en 308.Mens 308 CC i hjemlandet Frankrike brukes som eneste bil i familien, er situasjonen i Norge helt annerledes. Her er 308 CC gjerne bil nummer tre (eventuelt to). Importøren regner med å selge rundt 20 biler i år. Til neste år blir nok tallet en del høyere. Da kommer 308 CC med de minste motorene, noe som betyr at startprisen havner under 400.000 kroner.Pass på hodet! Frontruten er strukket langt bak, noe som innebærer en risiko for at man skaller hodet når man setter seg inn. Fordelen er at man får bedre beskyttelse mot vær og vind. Dessuten betyr det en sikrere bil.(Artikkelen fortsetter under bildet)Verdens bredeste dører I tillegg til at 308 CC må ha verdens tyngste dører, er de også de bredeste vi noen gang har vært borti. Det merker du i parkeringshus. Faren for å skrape opp egen og naboens bil er påtrengende dersom du ikke er oppmerksom.Utsikten bakover er relativt bra selv med taket på. Vi har vært borte i andre cabrioleter som har hatt mye dårligere utsyn.Peugeot 308 CC er i likhet med hovedkonkurrentene Opel Astra Twintop, Volkswagen Eos og Ford Focus CC utstyrt med fire seter. I praksis er bakerste rad bare egnet for barn.(Artikkelen fortsetter under bildet)Føner i nakken Du kan forlenge sommeren i den nye cabrioleten. Som ekstrautstyr (7.500 kroner) kan du få "Airwave" nakkevarmer. Varm luft strømmer ut av forsetene og gjør det mer behagelig å kjøre toppløst når solen har gått ned. Vi fikk ikke testet denne funksjonen fullt ut. I løpet av vår uke lange testperiode lå temperaturen på rundt 30 grader hver dag, noe som nesten får deg til å lengte etter en lukket bil med klimaanlegget på full guffe.Med vindskjerm montert bak forsetene har du det riktig så behagelig i bilen. Og skulle kulden bli for ille, tar det 20 sekunder å få på plass det elektriske taket. Taket kan du manøvrere i fart, men ikke i hastigheter over 12 km/t. Det er kjekt dersom du skulle bli overrasket over et regnskyll når du står i kø.Konklusjon Kabrioleter er biler du kjøper fordi du absolutt vil ha dem. Det er ikke noe må-ha, bare vil-ha. Vekker 308 CC slike følelser i deg? Kanskje. I oss : Nei(Du finner flere bilder under faktarammen)
Peugeot 308 CCPeugeot 308 CC | ||
Motor Motor | 4 syl.4 syl. | |
SlagvolumSlagvolum | 19971997 | |
EffektEffekt | 136 hk/4000136 hk/4000 | |
DreiemomentDreiemoment | 320-340 Nm/2000320-340 Nm/2000 | |
ToppfartToppfart | 202202 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 11,811,8 | |
GirkasseGirkasse | 6 trinn automat6 trinn automat | |
DrivhjulDrivhjul | FremmeFremme | |
VektVekt | 16201620 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 185185 | |
Pris fraPris fra | 342.900342.900 | |
Pris testbilPris testbil | 469.000469.000 | |